Wat is phishing, en hoe kan ik het vermijden?

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

Is dit een phishing scam?

Op een dag krijg je een een officieel uitziende e-mail met als onderwerp: “OPGELET: Je account is geblokkeerd.” Binnenin staat een link naar een site waar je je account gegevens kan ingeven om je account zogezegd veilig te stellen.

Je bent bezorgd, en overweegt op de link te klikken om de status van je account te bekijken.
Maar is dit oplichterij? Wat moet je doen?

Hier zien we een voorbeeld van een mogelijke “Phishing” aanval.
Geen paniek, rustig blijven en de tijd nemen om na te denken kan je helpen online veilig te blijven.

(Lees verder onder de foto.)
Wat is phishing, en hoe kan ik het vermijden?

Wat is Phishing?

Van phishing is sprake wanneer een hacker een bericht laat lijken alsof het van een officiële bron komt, zoals een overheidsinstantie, zakenpartner, of bank, en je zo verleidt om je account of persoonlijke info in te voeren en een online deur naar gevaar te openen.

Een phishing scam kan leiden tot identiteitsdiefstal of erger. Als je eenmaal weet waar je op moet letten, is het belangrijk te weten wat je daarna moet doen.

Tips om phishing te identificeren.

  • Kijk of de e-mail een link of bijlage bevat waar je je persoonlijke gegevens moet verifiëren.
    Dit zijn vaak tekenen dat er iets niet in orde is.
  • Kijk goed wie de e-mail verstuurde.
    Zelfs als het een erkende organisatie lijkt, klik dan niet op de link. Bedenk dat de meeste grote banken en overheidsinstanties een beleid hebben tegen het vragen van persoonlijke gegevens via e-mail of telefoon.
  • Ga naar de website van het bedrijf en controleer je gegevens rechtstreeks, of bel de officiële klantendienst om te verifiëren of het om een echte waarschuwing gaat.
    Op deze manier ga je rechtstreeks naar de bron, waar je de waarheid kan achterhalen.
  • Als de e-mail van een onbekende bron komt die toch legitiem lijkt, zoek dan online om te zien of andere mensen soortgelijke berichten ontvingen en publiekelijk melding maakten van oplichterij. Wie bedrog ontdekt is nogal opgepompt om de wereld erover te vertellen.

Als je nog steeds onzeker bent, neem dan contact op met het bedrijf dat je de e-mail stuurde via een contactmethode die je eerder hanteerde, ofwel via de officiële website. Gebruik geen contactgegevens uit de e-mail – die kunnen deel uitmaken van de oplichterij.

Wat te doen na phishing?

Oeps, je raakte in paniek, klikte op de link, en vulde je account info in. Reden tot paniek? Nee hoor.

Het eerste wat je moet doen is je online wachtwoorden gekoppeld aan diezelfde dienst veranderen: je bank, credit card, sociale media, leveranciers van derden, enz. Dat is de eerste verdedigingslinie tegen aanvallen.

Ieder online account heeft zijn eigen unieke, lange en complexe wachtwoord nodig – op die manier kan, zelfs als een account gecompromitteerd wordt, de schade beperkt blijven.

Op zoek naar een sterk wachtwoord?
Gebruik onze handige tool voor het aanmaken van een sterk – niet te kraken wachtwoord.

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.