Digitale woordenlijst
Een antwoord op de meest gebruikte web-terminologieën
Duik in onze Digitale Woordenlijst en maak je wegwijs in de wereld van digitalisering. Hier vind je een uitgebreide verzameling termen die allesomvattend zijn, van bedrijfsstrategieën tot ontwerp en technologie.
Ontdek de betekenis achter de meest gebruikte web-terminologieën en versterk je digitale kennis met een paar klikken.
Filter woordenlijst
- Toon alles
- Marketing
- Development
- Algemeen
- Zoekmachines
Algemeen
301 Redirect
Een permanente omleiding van een oude URL naar een nieuwe URL. Dit is een veelgebruikte methode om reeds bestaand verkeer naar een website te leiden wanneer de website opnieuw wordt ontworpen of een webpagina en zijn URL worden bijgewerkt.
Algemeen
404 Error
Een foutmelding als een URL niet gevonden kan worden. Als je een pagina helemaal van een website verwijdert, voeg je, of een ontwikkelaar, een 404 redirect toe om aan te geven dat de pagina niet meer bestaat.
Marketing
A/B testing
Een experiment waarbij twee verschillende varianten gebruikt worden. Het resultaat kan gebruikt worden voor optimalisatie van de communicatie.
A/B-testing kan zowel visueel als inhoudelijk maar ook andere factoren zoals tijd kunnen voor de differentiatie zorgen. De test kan zowel gebeuren op de website, voor advertenties, de nieuwsbrief, …
Algemeen
Above the fold
Plaatsing op een website die boven de onderkant van het scherm is afgesneden. Vaak plaatsen bedrijven formulieren, video’s of de meest relevante informatie voor die pagina boven de vouw, zodat het het eerste is wat een gebruiker ziet – scrollen is niet nodig.
Marketing
Acquisitie
Acquisitie is de doelgroep op een actieve manier toe leiden naar je product, dienst, website, event,… Acquisitie situeert zich in de overwegingsfase van je marketingfunnel en volgt meestal op awareness, wat betekent dat je je voor acquisitie vaak richt naar een publiek die je product, of dienst al kent.
Wordt vaak in een adem genoemd met het werven van leads.
Marketing
Ad
Een betaalde methode om met een potentiële klant te communiceren via verschillende media, waaronder post, e-mail, internet, telefoon of drukwerk. In digitale marketing omvat dit vaak display advertenties en search, die informatie presenteren met behulp van tekst en afbeeldingen om een gebruiker door te laten klikken naar de bijbehorende webpagina.
Marketing
Ad fatigue
Dit gebeurt als gebruikers te veel aan dezelfde advertentie worden blootgesteld en het resulteert in minder klikken en conversies. Vaak gebruikt in Facebook, zullen adverteerders dit gebruiken als een benchmark om te bepalen wanneer ze de advertentiecreatie moeten bijwerken, zodat ze relevant blijven en gebruikers een positieve advertentie-ervaring geven.
Marketing
Ad group
In een pay-per-click account zijn dit de subcategorieën die advertenties bevatten, gericht op een groep trefwoorden. Deze worden vaak uitgesplitst in verschillende ’thema’s’ die samen een campagne vormen.
Zoekmachines
Algoritme
De ‘formule’ die zoekmachines gebruiken om te bepalen welke resultaten getoond worden na een zoekopdracht. Er zijn meer dan 500 factoren opgenomen in het algoritme, de ene al belangrijker dan de andere.
Development
Alt-tag
De tekst die als beschrijving wordt toegevoegd aan afbeeldingen en foto’s. Niet zichtbaar voor de meeste bezoekers maar zeer relevant voor (de screenreaders van) slechtzienden én zoekmachines.
De perfecte alt-tag is een zo correct mogelijke beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is, bevat keywords en is 90 tot 100 karakters lang.
Development
API
Application Programming Interface is een software-interface op basis waarvan een computerprogramma, app, databank of proces kan communiceren met een ander programma of onderdeel. Op deze manier kunnen diensten, processen, content of data op een veilige manier gedeeld worden met externen.
Marketing
Attribution
Bepalen welk contactpunt van het marketingproces verantwoordelijk is voor de conversie. Vaak zijn er in de reclame meerdere methoden nodig om een klant te bereiken voordat hij converteert of een aankoop doet. Met attributie kan één of meerdere methoden “krediet krijgen” voor de conversie.
Marketing
Audience
De doelgroep waarop je je advertenties moet richten om te proberen te converteren. De doelgroep kan variëren afhankelijk van het marketingkanaal, de inhoud, het product, de dienst, enz. Het komt ook vaak voor dat een adverteerder meerdere doelgroepen heeft.
Zoekmachines
Audit
Een volledige blik op hoe een website presteert. Vaak voor SEO doeleinden, geeft dit het bedrijf een diepgaande blik op alle aspecten van hun website, en vertelt hen waar ze kunnen verbeteren voor een meer geoptimaliseerde website.
Zoekmachines
Authority Score (AS)
De score die zoekmachines aan een website geven. Het toont aan hoe waardevol en belangrijk de website wordt gezien door de zoekmachines.
Veel (unieke) content, talrijke bezoekers, een groot aantal (goede en relevante) linken, een duidelijke sitestructuur, het zijn allemaal factoren die mee de score bepalen.
Naargelang de gebruikte tool kunnen ook termen zoals Trust flow, Page authority, Domain authority of Domain rating gehanteerd worden.
Algemeen
Awareness
Awareness is de mate waarin een merk, product of dienst gekend is bij de consument of doelgroep. De ‘bewustmaking’ is er op gericht om bekendheid te creëren en veel mensen te bereiken.
Development
Backend
Dit is het gedeelte ‘achter’ de website. Het deel waarmee je de website beheert. In de backend wordt alle informatie ingegeven die voor de websitebezoeker zichtbaar is in de frontend.
Zoekmachines
Backlink
Een backlink is een link op een andere website die naar jouw website verwijst. De andere website geeft hiermee aan dat jouw website interessant is. De verwijzende website wordt ook ‘Referring Domain’ genoemd.
Wanneer een website met een slechte reputatie (spam, fraude, duplicate,…) naar je website linkt, wordt dat ook een toxic link genoemd.
Marketing
Bid
De prijs die een marketeer betaalt om zijn advertentie te tonen. Gebruikt in pay-per-click advertising, verwijst dit vaak naar het bieden op trefwoorden, en het bedrag dat een adverteerder op een trefwoord zet zodat Google er rekening mee houdt in zijn algoritme.
Algemeen
Blog
Een website of webpagina die bestaat uit persoonlijke of informatieve berichten, vaak in chronologische volgorde, om een publiek te bereiken dat geïnteresseerd is in dat onderwerp. Digitale marketeers gebruiken of bevelen vaak blogberichten of pagina’s aan om de contentstrategie van een bedrijf te verbeteren, door meer informatie over die bedrijfstak op het web te zetten.
Zoekmachines
Bots
Een bot, ook wel ‘Googlebot’ of ‘Spider’ genoemd, is een webcrawler die nieuwe of bijgewerkte webpagina’s of websites ontdekt. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, zal de bot van Google het internet afzoeken om de meest relevante resultaten voor de zoekopdracht van de gebruiker te vinden.
Marketing
Bounce rate
Een term die wordt gebruikt om het percentage gebruikers te beschrijven dat vertrekt na slechts één pagina van een website te hebben bekeken, in plaats van op links te klikken of naar andere pagina’s te navigeren. Dit helpt bij het bepalen van de belangstelling van gebruikers en kan dienen als een metriek om bedrijven te helpen beslissen welke aspecten van hun website ze moeten optimaliseren.
Marketing
Branded
Branded content of branded story is inhoud die informatief, inspirerend of entertainend is voor de lezer/kijker maar tegelijkertijd duidelijk vanuit een merk of bedrijf is. Het wordt soms gezien als een vorm van advertentie waarbij de boodschap belangrijker is dan de commerciële intentie.
Development
Breadcrumbs
Breadcrumbs bestaan uit links en verwijzingen van de huidige pagina en de bovenliggende categorieën tot aan de homepage.Via breadcrumbs kan een bezoeker (en een zoekmachine) vlotter door een site navigeren en heeft hij of zij meer besef van de structuur en hiërarchie binnen een site.
Development
Broken links
Broken links zijn links op je website die niet werken. Dit kan ontstaan doordat de link foutief is ingegeven of doordat de pagina niet (meer) bestaat. Broken links hebben een negatieve invloed op de SEO.
Marketing
Call to Action (CTA)
Een call to action spoort een bezoeker aan om een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan zowel tekstueel (oproep) als visueel (knop om te klikken) of gecombineerd.
Zoekmachines
Canonical tag
Een tag die wordt toegevoegd in de code van de website. Deze tag vertelt een zoekmachine wat de primaire of originele URL van een pagina is. Zo weet een zoekmachine welke pagina geïndexeerd moet worden als er meerdere pagina’s met vergelijkbare inhoud zijn. Het zorgt er ook voor dat een zoekmachine meteen de juiste taal kan weergeven bij een meertalige website.
Development
Cascading Style Sheets (CSS)
CSS is de opmaakcode die bepaalt hoe de website eruit ziet op vlak van lettertype, tekstgrootte, kleur, spacing,…
Door middel van CSS wordt aangegeven hoe de HTML-code waarmee de website is opgebouwd er uit zal zien.
Marketing
Channel of kanaal
Het kanaal dat een adverteerder kiest om zijn publiek te benaderen. Gangbare marketingkanalen zijn Google, E-mail, Sociale Media, Organisch, of Betaald.Clicks of Ad Click
Marketing
Click Through Rate (CTR)
De doorklikratio. De verhouding tussen het aantal keer dat mensen klikken op een zoekresultaat, advertentie of link ten opzichte van het aantal keer dat een zoekresultaat, advertentie of link is weergegeven.
Development
Code
In Digitale Marketing is de code een verzameling programmeerinstructies die een website vormen of een webpagina instrueren hoe hij moet presteren. Er zijn veel verschillende soorten code, een site kan bijvoorbeeld gebouwd zijn op JavaScript, HTML of XML.
Algemeen
Content Management System (CMS)
De CMS is de tool waarmee content op een website beheerd kan worden. Met de CMS wordt inhoud (tekst, afbeeldingen, video’s audio of embedded content) toegevoegd aan de site.
Wanneer volta zelf een website ontwikkelt is er een voorkeur om te werken met Drupal of WebFlow.
Marketing
Contentplanning
In een contentplanning maak je een overzicht van welke communicatie waar en wanneer gedeeld wordt. Extra informatie zoals de doelgroep, de boodschap, de inhoud, de kosten, of de verantwoordelijke kan toegevoegd worden.
Marketing
Contentstrategie
Het plan waarmee je bepaalt welke informatie je waar, wanneer en hoe deelt met je doelgroep om een bepaald doel te bereiken.
Marketing
Conversie
De handeling waarbij een gebruiker een gewenste actie van een advertentie voltooit. Dit kan elke actie zijn, zoals het downloaden van een pdf, het invullen van een formulier, het doen van een aankoop, het klikken op een advertentie, of het bellen van een bedrijf. Bij betaalde reclame helpen conversies een bedrijf te zien hoe goed hun reclame het doet, en of gebruikers met hen interageren.
Development
Cookie
Een klein digitaal bestand dat op de achterkant van de computer van een gebruiker wordt opgeslagen nadat hij een site heeft bezocht. Dit kan permanent of tijdelijk op een computer blijven staan. Gebruikers kunnen hun cookies wissen, of cache wissen, om tijdelijk opgeslagen cookies van de website te verwijderen. Cookies kunnen door een bedrijf worden gebruikt om meer te weten te komen over hun klanten, hoe ze omgaan met hun website, en om hen opnieuw te benaderen op basis van hun interesses.
Marketing
Copy or Ad Copy
De tekst die bij een advertentie hoort. Copy kan ook worden aangeduid als de hoofdinhoud op de pagina’s van een website, maar als we het hebben over advertentieteksten, gaat het meestal over de koppen en de beschrijving die bij de advertentie horen.
Zoekmachines
Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn een aantal factoren die Google gebruikt om de gebruikerservaring (UX) op een website te meten.
De Core Web Vitals omvatten
– Largest Contentful Paint (CLP) = De tijd die nodig is om het grootste element op de webpagina weer te geven.
– Cumulative Layout Shift (CLS) = De stabiliteit van je pagina tijdens het laden. Elementen die verplaatsen tijdens het laden beïnvloeden de CLS.
– First Input Delay (FID) = De tijd die een bezoeker nodig heeft om interactie te hebben op je website: van initiële klik tot reactie in de browser.
Marketing
Cost Per Click (CPC)
Term die samenvat hoeveel je betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. CPC wordt ook algemeen gebruikt om betaald websiteverkeer aan te duiden (via bijvoorbeeld Google Ads of socialmedia-advertising).
Marketing
CPA or Cost per Acquisition
Of ook wel kosten per conversie genoemd, is het bedrag dat een bedrijf of adverteerder uitgeeft aan één conversie van een advertentie. Als een bedrijf $500 uitgeeft en het heeft 20 conversies, dan zijn hun kosten per acquisitie ($500/20) $25.
Marketing
CPC or Cost per Click
Het bedrag dat een bedrijf of adverteerder betaalt per klik op zijn advertentie. Als een bedrijf $500 uitgeeft aan reclame en ze hebben 200 klikken op hun advertenties, dan zijn hun kosten per klik ($500/200) $2,50.
Marketing
CPL or Cost per Lead
Het bedrag dat een bedrijf of adverteerder betaalt per lead van een advertentie. Als ze $ 500 uitgeven aan reclame en ze hebben 100 leads, hun kosten per lead ($ 500/100) is $ 5,00.
Marketing
CPM or Cost per Thousand
Het bedrag dat een bedrijf of adverteerder betaalt per 1.000 vertoningen van een advertentie. Als een bedrijf $1.000 uitgeeft aan reclame en het heeft 4.000 impressies, dan zijn de kosten per duizend(($1.000/4.000)x1.000) $250.
Zoekmachines
Crawlen
Crawlen is het proces waarbij een zoekmachine de inhoud van je website verzamelt. De zoekmachine maakt daarvoor gebruik van robots die de website indexeren en zoveel mogelijk interpreteren. Via webpagina’s zoals robots.txt en sitemap.xml begrijpt de robot gemakkelijker de websitestructuur.
Marketing
Dashboard
Een plaats om alle belangrijke statistieken in één oogopslag te zien. Meestal gebruikt in Google Analytics, stelt deze werkruimte een adverteerder in staat de belangrijkste statistieken voor zijn bedrijf over een bepaalde periode te volgen en vast te stellen hoe gebruikers met hun website omgaan.
Marketing
CTA or Call to Action
Een woord of zin die in marketing wordt gebruikt om het publiek tot een actie te bewegen. Bekende voorbeelden van populaire oproepen tot actie zijn “Koop nu”, “Neem contact met ons op”, “Bel vandaag”, “Download hier”, “Meer informatie”, enz.
Marketing
DKI or Dynamic Keyword Insertion
Een functie in Google AdWords waarmee een adverteerder zijn advertenties kan aanpassen op basis van wat zijn gebruikers zoeken. Om deze functie in te schakelen, wordt een klein, speciaal stukje code in de advertentietekst geplaatst dat een zoekmachine vertelt wanneer een klant een van hun zoekwoorden gebruikt, of om de code te vervangen door het zoekwoord dat hun advertentie activeerde.
Zoekmachines
Domain Authority
De maatstaf voor de kracht die een domeinnaam heeft, en hoe hij scoort in een zoekmachine. De domein autoriteit is gebaseerd op drie belangrijke factoren: leeftijd, populariteit en grootte.
Marketing
DSP or Demand Side Platform
Een systeem dat adverteerders de technologie biedt om advertentieruimte te kopen via een real-time biedingsveiling. In wezen kun je, als je een display-advertentie wilt promoten, een DSP gebruiken om je advertentie op een website van een derde partij te krijgen. Wanneer een gebruiker die website bereikt, analyseert de DSP-technologie de demografische gegevens, interesses en hobby’s van de gebruiker (allemaal verzameld via de cookies op hun computer), vergelijkt die met de biedingen van de adverteerder, en neemt een real-time beslissing over wie die advertentieplaatsing wint. Het DSP-algoritme combineert advertentierelevantie en -interesse met de biedingsstrategie om te bepalen welke adverteerder bovenaan komt te staan.
Marketing
Email List
Een publiekslijst die speciaal wordt gebruikt voor e-mailmarketing. Een e-maillijst kan op verschillende manieren worden samengesteld, of dat nu opt-in is of een abonnement op inhoud (een klant vraagt om op de lijst te komen), gated content (een gebruiker moet zijn e-mail invoeren om inhoud te kunnen downloaden of ontvangen), of wanneer een gebruiker klant wordt door een aankoop te voltooien en zijn e-mail in zijn informatie op te nemen.
Marketing
Email Marketing
Een vorm van contentmarketing die specifiek via e-mail wordt verzonden. E-mailmarketing kan worden gebruikt om inhoud, verkoopacties of diensten te verspreiden, of om relaties met potentiële klanten te ontwikkelen.
Development
Favicon
Het favicon is de kleine afbeelding die je in het tabblad van je browser ziet naast de naam van de website.
Marketing
Frequency
Het aantal keren dat een advertentie indruk maakt op één persoon. Vaak zullen adverteerders de frequentie van een advertentie beperken, zodat een gebruiker geen advertentiemoeheid ervaart door dezelfde advertentie te vaak te zien, en een negatieve connotatie met die adverteerder ontwikkelt.
Development
Frontend
De frontend is de ‘voorkant’ van je website, het stuk dat bezoekers te zien krijgen. Inhoud toevoegen of aanpassen gebeurt in de backend.
Development
FTP
File Transfer Protocol is de methode die ervoor zorgt dat bestanden van een computer naar een server verstuurd kunnen worden en omgekeerd.
Marketing
GA or Google Analytics
Een platform in Google dat verschillende statistieken van een website bijhoudt en meet om een adverteerder of bedrijf te laten zien hoe een gebruiker met zijn website omgaat, en hoe zijn website als geheel presteert.
Marketing
Google AdWords
Google’s pay-per-click (PPC) advertentieplatform. Met AdWords kun je binnen één account campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden opbouwen, beheren en optimaliseren.
Marketing
GSC or Google Search Console
Vroeger heette het Google Webmaster Tools en het is een dienst voor webmasters om hun aanwezigheid op het web te controleren, te onderhouden en te optimaliseren. Veel voorkomende aandachtsgebieden in GSC zijn site-indexering, siteverkeer en crawlfouten.
Marketing
GTM or Google Tag Manager
Een platform in Google dat alle tags voor een website op één plaats beheert, zodat de adverteerder gemakkelijk nieuwe tags of code snippets kan wijzigen, bijwerken of toevoegen aan zijn site zonder dat hij naar de backend van de website hoeft te gaan.
Development
H Tags
De titel van een pagina, ook wel Header tag of H1 tag in HTML genoemd, valt op tussen de rest van de tekst op een pagina. Andere header tags in HTML zijn h2, h3, h4 enzovoort. Dit vertegenwoordigt de hiërarchie van titels en ondertitels op een pagina. Google gebruikt deze tags wanneer ze de achterkant van een site crawlen om een idee te krijgen waar die pagina over gaat.
Development
Header
Header kan twee betekenissen hebben.
- Het is de vaste bovenkant van een website. (zoal onderaan de footerwordt geplaatst)
- Het is ook een HTML-codering waarmee onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende koppen en subkoppen op een webpagina. We spreken dan over H1, H2, H3, …
Marketing
Heatmap
De heatmap is een visuele weergave van wat bezoekers doen op de website, wat ze bekijken, waar ze op klikken. Het toont de ‘drukke’ plaatsen van de site. Een van de meest gekende Heatmap-tools is Hotjar.
Development
Hosting
Hosten is het beschikbaar maken van webruimte op een server. Hier kan je bestanden waaruit jouw website bestaat opslaan. De server zorgt ervoor dat jouw website altijd bereikbaar is voor bezoekers. Hosting heb je dus nodig als je een website wil.
Dankzij de hosting blijft je website actief en bezoekbaar, maar ook veilig door updates.
Zoekmachines
Hreflang
Hreflang is een stukje HTML-code die zoekmachines helpt om de verschillende taalversies te herkennen van een pagina. Op deze manier leidt Google een bezoeker meteen naar de ‘juiste’ taal.
Development
HTML or Hypertext Markup Language
Een coderingstaal die wordt gebruikt om een website te maken. De letters, symbolen en cijfers in een tekstbestand bepalen hoe een website eruit ziet en hoe hij presteert.
Marketing
Impressions
Het aantal keren dat een advertentie door een potentiële klant wordt gezien. Dit kan via de resultatenpagina van een zoekmachine of via display advertising, en een gebruiker hoeft geen interactie met de advertentie te hebben om het als een impressie te beschouwen. Dit is een veelgebruikte metriek die wordt bijgehouden in pay-per-click campagnes.
Zoekmachines
Inbound Link
Vergelijkbaar met een ‘backlink’ is een link die gebruikers naar een website leidt vanaf een aparte site of een site van derden. Het hebben van een groot aantal inkomende links is zeer gunstig voor de SEO en domein autoriteit van een website, omdat het in wezen die website versterkt – of onderschrijft.
Marketing
Inbound marketing
Met inbound marketing trek je klanten aan door een antwoord te bieden op hun vragen en noden. Je biedt hen de informatie of ervaring waar naar ze op zoek zijn. Het is het tegenovergestelde van outbound marketing,waarbij je je doelpubliek ‘onderbreekt’ met content waar ze niet altijd zitten op te wachten.
Zoekmachines
Index
Het verzamelen en vastleggen van alle pagina’s op een bepaalde website. Dit is een veelgebruikte functie van Google Search Console, waarbij Google een website crawlt om alle huidige pagina’s te indexeren, nieuwe of bijgewerkte pagina’s toe te voegen en verwijderde pagina’s te verwijderen.
Development
JavaScript
Een programmeertaal die vooral gebruikt wordt bij webproducties en die zich voordoet als animatie of beweging. Het gebruik van JavaScript op een website of pagina maakt bepaalde onderdelen interactief, zoals de zoekbalk, een video of een live-feed.
Marketing
Key Performance Indicator (KPI)
De belangrijkste, meetbare variabelen voor de prestaties van een actie, een doelstelling, een campagne of een bedrijf worden de KPI’s (Key Performance Indicators) genoemd. KPI’s bieden doelen voor teams, maar ook mijlpalen om de vooruitgang te meten en inzichten die de organisatie helpt betere beslissingen te nemen.
Zoekmachines
Keyword
In Search Engine Optimization is het een woord of een reeks woorden die de metadata van een site helpen vormen en beschrijven wat er op een webpagina staat. Bij correct gebruik zou een trefwoord gebruikers moeten helpen een webpagina te vinden op basis van hun zoektermen.
Zoekmachines
Keyword density
De zoekwoorddichtheid is de verhouding tussen het totaal aantal woorden van een webtekst en het aantal keer dat een zoekwoord erin vermeld wordt.
Vroeger plakte men hier een richtcijfer op (waardoor teksten soms artificieel leken), tegenwoordig is het belangrijker dat het de tekst ‘natuurlijk’ blijft (natural language).
Zoekmachines
Keyword Research
De praktijk van onderzoek naar welke termen of zinnen mensen vaak zoeken. Mits goed uitgevoerd, kan trefwoordonderzoek bedrijven helpen hoger te scoren voor hun doeltermen.
Zoekmachines
Keyword Rich Anchor Text
Anchor text is de tekst waarachter een link zit. Vaak is dat ‘klik hier’, ‘lees meer’ of ‘meer info’. Bij Keyword Rich Anchor Tekst zit de link achter een keyword waarop je wil scoren. Dit heeft een enorme meerwaarde bij interne linken, terwijl het algoritme dit net afstraft bij externe linken (omdat er anders afspraken kunnen gemaakt worden tussen websites, om beter op keywords te scoren).
Zoekmachines
Keyword Stuffing
De praktijk om een pagina te vullen met trefwoorden of zinnen in een poging de SEO-ranking van de site te manipuleren. Deze trefwoorden verschijnen vaak uit hun context of zijn in sommige gevallen irrelevant voor de pagina zelf. Hoewel dit vroeger voor sommige bedrijven een gebruikelijke SEO-praktijk was, heeft Google deze praktijk sindsdien ontmoedigd door de SEO-scores te verlagen als ze worden betrapt.
Marketing
KPI or Key Performance Indicator
Een door een bedrijf vastgestelde meetbare waarde om aan te geven hoe goed een account presteert en die wordt gebruikt om het succes te evalueren.
Marketing
Landing Page
Landingspagina’s zijn pagina’s op een website die er op gericht zijn om bezoekers aan te zetten tot een bepaalde actie. De pagina bevat teksten, specifieke informatie en gerichte CTA’s. Bezoekers komen er meestal op terecht na een specifieke zoekopdracht, door te klikken op een advertentie of via een link op sociale media.
Zoekmachines
Latent Semantic Indexing (LSI)
Het is belangrijk dat de inhoud van je website (tekst, afbeeldingen, video’s, linken,…) duidelijk gelinkt is aan het thema van je website en dus voor de juiste connotatie zorgt.
Marketing
Lead
Een lead is een bedrijf of een persoon die interesse heeft in de aankoop van een product of een dienst. Er is al een eerste contactpunt geweest maar het bedrijf of de persoon is nog niet tot aankoop overgegaan.
Marketing
Lead generation
Lead generation is interesse wekken bij potentiële klanten. In vele gevallen worden hierbij gegevens verzameld zodat de potentiële klant verder kan benaderd worden.
Zoekmachines
Linkbuilding
Het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een methode om beter te scoren op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines, zolang het hier niet gaat om links met Keyword Rich Anchor Text, of toxic links.
Zoekmachines
Long Tail Keyword
Langere en specifiekere zoekopdrachten met meerdere bepalende termen in zoals ‘creatief communicatiebureau in Antwerpen’. Dit soort zoekopdrachten hebben een lager zoekvolume maar een hogere conversie.
Marketing
Lookalike Audience
In Facebook maakt deze functie het voor een Account Manager mogelijk om een bestaande klanten- of abonneelijst naar Facebook te uploaden, zodat Facebook die bestaande gebruikersprofielen kan vinden en vervolgens andere profielen kan vinden die qua demografie, hobby’s, interesses en beroep op elkaar lijken, waardoor een geheel nieuwe doelgroep voor de marketeer ontstaat. Hierdoor kan een marketeer een gloednieuw publiek bereiken dat, omdat ze lijken op de bestaande klanten, hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zal zijn in hun product.MMarketing Automatisering
Zoekmachines
Low Content Pages
Ook welThin Content (Pages) genoemd. Dit zijn pagina’s met weinig inhoudelijke diepgang en bijgevolg ook weinig inhoudelijke waarde voor de gebruiker (en voor zoekmachines). Voorbeelden van Low Content Pages zijn overzichtspagina’s, duplicaten, gekopieerde inhoud van andere sites, doorverwijspagina’s,…
Zoekmachines
Meta description
Ook wel description tag genoemd. Dit is de korte beschrijving van wat er op een webpagina staat. Deze tekstjes zijn te zien onder de titel op de pagina met zoekresultaten in de zoekmachine. De metadescriptie heeft geen invloed op de SEO-score, maar des te meer op de Click Through Rate (CTR).Google toont de eerste 150 karakters van de metadescriptie in de zoekresultaten.
Zoekmachines
Meta Title
Een tag in de HTML van een webpagina die bestaat uit sleutelwoorden en zinnen die een korte samenvatting geven van waar de pagina over gaat. Als hij goed is geoptimaliseerd voor SEO, zullen zoekmachines dit deel van de site scannen om te zien of die pagina relevant is voor de zoekopdracht van een gebruiker. Ook deze tag wordt beperkt tot ~160 tekens.
Zoekmachines
Metadata
Software of gereedschap dat helpt bij het automatiseren van marketingprocessen of -acties. Vaak wordt het gebruikt voor e-mailmarketing, sociale media, of andere taken die herhaling vereisen. Voorbeelden van marketingautomatiseringssoftware zijn HubSpot, MailChimp, Marketo en ActiveCampaign.
Development
Mobile friendly / Mobile first
Steeds meer mensen bezoeken een website via hun smartphone. Een website is mobile friendly wanneer die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten door middel van een snelle laadtijd, afbeeldingen in beperkt formaat en vlot werkende functionaliteiten. Wanneer bij het webdesign de website ontwikkeld wordt voor mobiele toestellen en daarna voor laptop of desktop, dan spreken we over mobile first. Een website die enkel voor mobiele toestellen gemaakt wordt, is mobile only.
Zoekmachines
Mobile Search
Een online zoekopdracht uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat, zoals een smartphone. Zoals we in 2017 zagen, begint mobiel zoeken de zoekruimte te domineren en overtreft het zoekopdrachten op de desktop.
Marketing
New Users
In Google Analytics is dit de categorie van mensen die een site voor de allereerste keer bezoeken. Het is gebruikelijk voor een accountmanager om het aantal sessies naar een website van een nieuwe gebruiker bij te houden, zodat ze kunnen zien hoeveel nieuwe potentiële klanten hun site bezoeken.
Zoekmachines
NoFollow
Een waarde die kan worden toegekend aan een rel-attribuut om een zoekmachine te vertellen dat de uitgaande hyperlink geen invloed mag hebben op de rangschikking van het linkdoel in een zoekmachine-index. Zo kan een site naar een andere site linken zonder dat die site beter scoort.
Zoekmachines
OOG or Open Graph Tag
Hierdoor heeft een adverteerder controle over hoe informatie van een website wordt doorgegeven aan sociale media. Een bedrijf kan bijvoorbeeld de afbeelding, titel en beschrijving instellen die het op Facebook wil tonen wanneer iemand het domein van die website op Facebook plaatst.
Marketing
Opt-in / Opt-out
Bij opt-in kiest een gebruiker er expliciet voor om informatie te ontvangen van een organisatie of bedrijf. De gebruiker moet hiervoor een effectieve handeling uitvoeren zoals het aanvinken van een optie. Een verified opt-in is wanneer de opt-in wordt geverifieerd via een e-mail.
Bij opt-out moet de gebruiker expliciet bevestigen dat hij of zij geen informatie wenst te ontvangen. De huidige GDPR-regels laten opt-out niet langer toe.
Zoekmachines
Organic Traffic
Gebruikers die uit zichzelf naar een website komen via een zoekmachine, zoals Google of Bing. In tegenstelling tot betaald verkeer komen deze gebruikers naar een website zonder aansporing en zonder beïnvloeding door advertenties. Dit is een veel voorkomende metriek die bedrijfseigenaren nastreven te verhogen.
Zoekmachines
Organisch
Zo noemen we onbetaalde zoekresultaten, bezoekers of conversies die er komen omdat de inhoud als relevant of interessant gezien wordt. Organische zoekresultaten en websiteverkeer is het doel van SEO en vormt daarmee de tegenhanger van paid, paid search of cpc (cost per click).
Zoekmachines
Outbound Link
Een link die van jouw website komt waarmee de klant jouw website kan verlaten en naar een ander domein kan gaan. Deze worden vaak gekoppeld aan een NoFollow die de inkomende link voor de andere website verwijdert (Zie NoFollow).
Marketing
Paid Search Traffic
Het aantal gebruikers dat op een webpagina komt via een betaalde advertentie, meestal via een PPC-kanaal zoals Google AdWords of Facebook Advertising.
Marketing
Persona
Hieronder verstaan we de fictieve omschrijving van een type klant. Bij het bepalen van doelgroep worden deze types klanten vaak in persona’s samengebracht.
Daarbij worden demografische en sociale kenmerken, persoonlijke kenmerken en doelen, uitdagingen en frustraties van een klant gecombineerd. Zo kan je verschillende soorten doelgroepen op een gepaste manier benaderen.
Zoekmachines
Search Engine
Het voordeel dat een bepaalde investering oplevert ten opzichte van de kosten. In technische termen is de formule (winst-kosten) gedeeld door de kosten, maar het kan gebaseerd zijn op een aantal maatstaven. De ROI van een bedrijf in digitale marketing zou bijvoorbeeld de kosten van de investering naast leads en conversies als onderdeel van de vergelijking in aanmerking kunnen nemen.
Zoekmachines
SEM or Search Engine Marketing
Een vorm van marketing die zich richt op de zoekmachineresultaten van gebruikers in de vorm van relevante advertenties en resultaten.
Zoekmachines
SEO or Search Engine Optimization
Het opnemen van factoren als trefwoorden, goede kopij en backlinks om verkeer te genereren en de zichtbaarheid van een site organisch te beïnvloeden. Dit wordt gedaan door de inhoud van een webpagina te optimaliseren en de relevantie ervan voor bepaalde trefwoorden te vergroten. Door dit te doen is de kans groter dat de website wordt getoond wanneer een gebruiker zoekt naar de gerichte trefwoorden.
Zoekmachines
SERP or Search Engine Results Page
De lijst die een gebruiker krijgt na het intikken van een zoekopdracht in een zoekmachine. Het kan een mix zijn van advertenties en organische zoekresultaten.
Zoekmachines
SIS or Search Impression Share
Een software of platform dat het internet doorzoekt op basis van zoekopdrachten van gebruikers. De zoekmachine presenteert dan de gevonden informatie in de vorm van een res.
Zoekmachines
Spider
Het is een bot die zoekmachines helpt websites te indexeren. Hierdoor kunnen gebruikers efficiënter relevante zoekresultaten vinden.
Marketing
Storytelling
Via storytelling creëer je extra betrokkenheid voor je merk of product. Je brengt je boodschap als een geloofwaardig verhaal dat relevant is voor je doelgroep. Hiermee schep je verbinding, want je doelgroep begrijpt en onthoudt je informatie beter waardoor er een emotionele band ontstaat.
Algemeen
URL or Uniform Resource Locator
Ook wel webadres genoemd, wordt meestal weergegeven in de adresbalk van een browser en gebruikt om een locatie op het World Wide Web te specificeren en te identificeren.
Marketing
UTM tracking
Een UTM-code, een functie die binnen Google Analytics kan worden beheerd, is een kleine toevoeging van tekst aan het einde van een web-URL waarmee bedrijven hun webverkeer kunnen volgen. UTM’s kunnen worden geïntegreerd met berichten op sociale media, e-mails en zelfs andere webpagina’s om bedrijven een idee te geven van welke inspanningen verkeer terugleiden naar hun website.
Algemeen
Value Proposition
De value proposition (waardevoorstel) is de belofte die een bedrijf of product naar zijn klanten toe maakt over het voordeel, het nut, de werking of het belang van het product of de dienst. Het specifieert wat het product of de dienst aantrekkelijk maakt, waarom de klant het moet kopen en hoe het product zich onderscheidt van gelijkaardige producten of diensten.
Algemeen
Web page
Een enkele pagina die leeft op een domein binnen een website op het World Wide Web. Het is een document geschreven met HTML en toont gegevens die meestal voor iedereen toegankelijk zijn.
Algemeen
Website
Een adres op het Internet dat bestaat uit een verzameling webpagina’s die met elkaar verbonden zijn om informatie en gegevens te hosten.
Algemeen
WordPress
Een gratis en open-source content management systeem waarmee bedrijven plugins, thema’s en andere diensten kunnen integreren in een reeds bestaande website. Bedrijven gebruiken het vaak vanwege de mogelijkheid om inhoud te beheren en te creëren.
Algemeen
XML Sitemap
Een hulpmiddel waarmee zoekmachines een website beter kunnen doorzoeken. Het is nuttig voor bedrijven met grote sites of met een aanzienlijk aantal webpagina’s die niet met elkaar verbonden zijn. Een sitemap helpt deze gegevens te organiseren, zodat ze goed gecatalogiseerd kunnen worden door een zoekmachine.
Algemeen
Yoast
Als web-optimalisatiebedrijf bieden ze geavanceerde WordPress plugins en diensten om de functionaliteit van websites van gebruikers te helpen. Dit omvat trefwoord en SEO analyse, Google integraties, en XML sitemap integraties.
Algemeen
YouTube
Een video-hosting website en marketingplatform dat Google Adsense gebruikt om bedrijven te helpen advertenties te richten. Vanwege het diverse publiek van YouTube is het vaak een goede keuze voor marketeers die hun SEO willen verbeteren.Heb je nog steeds een term waar je niet helemaal zeker van bent? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!