Woocommerce producten instellen

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

Producten toevoegen, instellen en beheren

Wanneer je de verantwoordelijkheid draagt voor het beheer van een webshop, is het cruciaal en essentieel om producten en/of diensten aan je catalogus toe te voegen. Als deze online-producten ontbreken, is er natuurlijk niets dat je aan jouw klanten kunt verkopen.

Woocommerce producten toevoegen is een vrij eenvoudig proces, maar er zijn toch een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt om succesvol aan de slag te gaan met je webshop.

(Lees verder onder de foto.)
Woocommerce producten instellen

Simpel product instellen

Stap 1: Algemene productinformatie instellen

  1. Vul je product-titel in. (1)
  2. Vul je product-beschrijving in. (2)
  3. Vul je productafbeeldingen in. (3)
  4. Vul (optioneel) aanvullende productafbeeldingen in. (4)
  5. Vul (optioneel) de product-categorie in. (5)
  6. Vul de productgegevens in (hieronder meer info). (6)

Stap 2: Prijs instellen

  1. Scroll naar “Productgegevens”.
  2. Controleer of naast Productgegevens “Simpel product” staat. (1)
  3. Zo niet, selecteer in de dropdown “Simpel product”. (1)
  4. Onder het tabje “Algemeen” (2) kan je de prijs invullen in het veld “Reguliere prijs” (3).

Stap 3: Voorraad instellen (optioneel)

  1. Scroll naar “Productgegevens”.
  2. Klik op het tabje “Voorraad”.
  3. Optioneel: SKU (Stock Keeping Unit) (1): Een term die gebruik wordt om unieke producten in een productassortiment aan te duiden. (Voorbeeld: WS01 zou kunnen staan voor WooShirt 01).
  4. Activeer “Stock management”. (2)
  5. Vul het “aantal” (3) in dat je op voorraad hebt
  6. Selecteer wat er moet gebeuren als de voorraad op is. (4)
    1. Niet toestaan: Klant kan het product niet kopen totdat de voorraad terug is aangevuld.
    2. Toestaan, maar klant informeren: Klant kan het product kopen maar zal een melding ontvangen dat dit niet op voorraad is.
    3. Toestaan: De klant zal dit product kunnen kopen.
  7. Optioneel: stel een “Lage voorraad drempelwaarde” (5) in. Als de voorraad lager is dan dit getal, zal je een melding ontvangen.

Stap 4: Verzendmethoden instellen (optioneel)

  1. Scroll naar “Productgegevens”.
  2. Klik op het tabje “Verzendmethoden”.
  3. Stel het gewicht in van je product. (1)
  4. Stel de afmetingen in van je product. (2)
  5. Verzendklasse wordt gebruikt door bepaalde verzendmethoden om gelijkaardige producten te groeperen. (3)

Stap 5: Gerelateerde producten instellen (optioneel)

Hier kan je producten toevoegen voor upsell en cross-sell.

  1. Scroll naar “Productgegevens”.
  2. Klik op het tabje “Gerelateerde producten”.
  3. Upsell: Producten aanbevelen die net iets beter zijn of net iets duurder zijn dan het huidige product. (1)
  4. Cross-sell: Producten aanbevelen die vaak samen worden gekocht met het huidige product. (2)

In dit voorbeeld is het huidige product “messen”. Deze worden vaak samen gekocht met lepels en vorken.


Variabel product instellen

Stap 1: Product type instellen

  1. Klik op “Productgegevens” en selecteer “Variabel product”.

Stap 2: Eigenschappen instellen

  1. Klik op de tab “Eigenschappen”. (1)
  2. Klik op “Nieuw item toevoegen”. (2)
  3. Vul bij “Naam” (3) de naam van de producteigenschap in zoals die op de website getoond moet worden (bijvoorbeeld “kleur” of “maat”).
  4. Vul vervolgens bij “Waarden” (4) de verschillende mogelijkheden in, gescheiden door een | . Om kleuren in te vullen type je dus bijvoorbeeld “zwart | wit | rood” in.
  5. Zorg je dat de vakjes bij (5) “toon op productpagina” niet hebt aangevinkt en “gebruik voor variaties” wel (er van uit gaande dat je deze eigenschap voor variaties wilt gebruiken).
  6. Als je meerdere eigenschappen wilt toevoegen doorloop je nummer 2 t/m 5 voor iedere eigenschap.
  7. Vergeet niet op “eigenschappen opslaan” (6) te klikken.

Stap 3: Variaties instellen

  1. Klik op de tab “Variaties”. (1)
  2. Klik op “Genereer variaties” (2) en klik op “ok”.
  3. Er worden nu voor alle eigenschappen variaties aangemaakt. Dat kunnen er best veel zijn, want bij ons voorbeeld worden er variaties gemaakt voor de kleur Rood in maat Small, de kleur Rood in maat Medium, de kleur Rood in maat Large, … In totaal hebben we nu 9 variaties (namelijk 3 kleuren x 3 maten).
  4. Klik op een nummer links (bijv #1160, #1160 enz) (3) om de variatie te openen. Je kunt daar alle eigenschappen voor de betreffende variatie bewerken, zoals de prijs, afmetingen, gewicht en een eigen afbeelding. Alleen de prijs (4) is echter verplicht.
  5. Als de prijs voor alle variaties hetzelfde is kun je ook bovenin het dropdown menu (5) “normale prijzen instellen” selecteren. Je kunt dan in 1 keer een prijs instellen voor alle variaties. Hier kan je ook andere elementen instellen.
  6. Indien gewenst kun je voor elke eigenschap ook een standaard waarde instellen (6). Deze zal standaard gebruikt worden tenzij de klant een andere waarde kiest.

Gegroepeerde producten instellen

Stap 1: Product type instellen

  1. Klik op “Productgegevens” en selecteer “Gegroepeerd product”.

Stap 2: Groep instellen

  1. Klik op de tab “Gerelateerde producten”. (1)
  2. In het veld naast “Gegroepeerde producten” (2) kan je simpele producten toevoegen die je wilt groeperen.

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.