Wat is een keyword analyse, en hoe begin ik eraan?

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

Keyword analyses om je vindbaarheid te vergroten.

Je potentiële klanten zijn de hele tijd, en op allerlei manieren aan het zoeken; volledige vragen, een paar woorden, of gedetailleerde zinnen.

Om een keyword analyse uit te voeren, hoef je alleen maar uit te zoeken welke zoekopdrachten bij je bedrijf passen en ervoor te zorgen dat je pagina’s en advertenties in de zoekresultaten verschijnen. Daarom is het kiezen van de juiste zoekwoorden erg belangrijk.

(Lees verder onder de foto.)
Wat is een keyword analyse, en hoe begin ik eraan?

Denk na over je bedrijf en je diensten.

Wie is de beste persoon om keywords voor je onderzoek te kiezen? Jij! Het is uiteindelijk jij die je zaak nog steeds het beste kent en begrijpt.

Een groot deel van het maken van een keywordlijst is nadenken over wat je al weet over je bedrijf, klanten, en concurrenten.

Start een brainstorm.

Om met een keywordlijst te beginnen, brainstorm je eerst 3 tot 5 “seed” keywords. Daarna kun je je lijst uitbreiden door je website, klanten, en concurrenten te onderzoeken.

Voor die eerste 3 tot 5 keywords is het belangrijk om klein te beginnen en specifiek te zijn. “bouwaannemer” is bijvoorbeeld een te breed keyword. Met dit keyword zou je in zoekresultaten te veel concurrentie krijgen van aannemers, projectontwikkelaars, enzovoort.

Omdat 1 keyword meerdere woorden kan bevatten, kun je door een korte zin te kiezen in plaats van een enkel woord voorkomen dat je in de brede en algemene val loopt.

wit papier op zwarte tafel

Verfijn je keywords.

In plaats van alleen “bouwaannemer”, kan je beter kiezen voor “bouwaannemer nieuwbouw”, “bouwaannemer metselwerken”, en “bouwaannemer totaaloplossing”.

Merk op dat elk woord in elk keyword gevat is – geen lidwoorden of voegwoorden maar letterlijke woorden. Je kiest voor “bouwaannemer nieuwbouw”, niet “bouwaannemer voor een nieuwbouw woning”.

Laat je keywordlijst groeien.

Als je eenmaal je “seed” keywordlijst hebt, is het tijd om hem te laten groeien. Dat is waar je website, klanten, en concurrenten komen kijken.

Bekijk je website op productlijnen, pakketten, bundels, en merken. Stel je keywords hierop af.

Denk vervolgens als je klanten. Praat met ze over je bedrijf en producten, en kijk naar het soort zoekopdrachten dat ze op je site doen.

Bekijk tenslotte de websites van je concurrenten. En zie welke kernwoorden zij gebruiken.

Handige tools

Je kan tools gebruiken om nog meer keywords te vinden als Google Keyword Planner en Bing Keyword Research, en ook analytics tools als Google Analytics.

Deze tools kunnen je ideeën geven voor zoekwoorden waar je nog niet aan gedacht hebt of die je in je eigen onderzoek misschien niet tegenkomt.

Keyword planners werken als volgt: Je stopt je beste start-zoekwoorden in het hulpmiddel en het geeft je verwante woorden die je in nieuwe zoekwoorden zou kunnen veranderen.

Analytics tools kunnen je vertellen op welke zoekwoorden mensen gezocht hebben die hen naar je website hebben geleid. Als je naar die gezochte keywords kijkt, is de kans groot dat er een paar populairder zijn dan de rest. Dat zijn hoogstwaarschijnlijk goede zoekwoorden om in te investeren.

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.