Ontdek Google Consent Mode V2: Wat Betekent Het Voor Jou?

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

Een belangrijke update voor Google Ads!

Gebruik je Google Consent Mode? Let dan goed op want er is een update naar versie 2.
In dit artikel gaan we dieper in op wat er nieuw is in deze versie, hoe je Consent Mode instelt en waarom de update belangrijk is.

(Lees verder onder de foto.)
Ontdek Google Consent Mode V2: Wat Betekent Het Voor Jou?

Wat is Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 is een slimme tool die je helpt om de privacy van websitebezoekers te respecteren. Het zorgt ervoor dat je nog steeds belangrijke gegevens kunt verzamelen, zelfs als iemand niet alle cookies accepteert.

Wat is er nieuw?

Vroeger waren er 5 opties omtrent Google consent:

  1. ad_storage
    Maakt opslag mogelijk, zoals cookies (web) of apparaat-ID’s (apps), gerelateerd aan advertenties.
  2. functionality_storage
    Maakt opslag mogelijk die de functionaliteit van de website of app ondersteunt, bijvoorbeeld taalinstellingen of producten in een winkelmand.
  3. personalization_storage
    Maakt opslag met betrekking tot personalisatie mogelijk, bijvoorbeeld video-aanbevelingen.
  4. security_storage
    Maakt opslag mogelijk met betrekking tot beveiliging, zoals authenticatiefunctionaliteit, fraudepreventie en andere gebruikersbescherming.
  5. analytics_storage
    Maakt opslag mogelijk, zoals cookies (web) of apparaat-ID’s (apps), gerelateerd aan analyses, bijvoorbeeld bezoekduur.

Google versterkt zijn handhaving van het EU-beleid voor gebruikerstoestemming als onderdeel van hun toewijding aan een privacygericht digitaal advertentiesysteem.
In versie 2 moeten gebruikers in de consent mode naast ad_storage en analytics_storage twee nieuwe parameters indienen waardoor ze meer controle hebben over wat er met hun gegevens gebeurt.

  1. ad_user_data
    Stelt toestemming in voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden.
  2. ad_personalization
    Stelt toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties (vb. remarketing).

Hoe stel je Google Consent Mode V2 in?

Heb je de Google consent ingesteld via Gtag op de website, dan kan de developer dit aanpassen. Meer informatie vind je hier. Heb je Google consent ingesteld via Google Tag Manager, dan kan je het hier aanpassen via de gebruikte template.

Heb je hulp nodig bij het updaten naar versie 2? Neem dan contact met ons op, wij helpen graag.

Waarom is deze update super belangrijk?

Wil je doorgaan met het samenstellen van doelgroepen en het uitvoeren van remarketingcampagnes via Google Ads? Dan is het essentieel om de Google Consent Mode v2 vóór maart 2024 te implementeren. Gebruikers die deze nieuwe versie niet in maart 2024 gebruiken, kunnen deze functies niet langer benutten. Aangezien remarketingcampagnes vaak gebruikt worden om potentiële klanten te bereiken, kan je hier dus maar beter werk van maken.

Conclusie

Met Google Consent Mode V2 kun je dus op een verantwoorde manier omgaan met de gegevens van je bezoekers. Het is een stap vooruit in de wereld van online privacy en geeft jou als website-eigenaar de kans om toch waardevolle inzichten te behouden.

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.