Meest gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

Wat is SEO?

SEO, een afkorting voor Search Engine Optimization, verwijst naar een reeks strategieën en tactieken die zich richten op het genereren van meer verkeer van zoekmachines door hogere scores in SERP’s (Search Engine Result Pages).

In dit artikel lees je meer over de meest gestelde vragen over SEO.

(Lees verder onder de foto.)
Meest gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Wat is SEO optimalisatie en waarom is het belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie, of kortweg SEO, is de praktijk van het beter laten scoren van een website in zoekmachines. Enkele veelgebruikte zoekmachines zijn Google, Bing en DuckDuckGo. Als je het aantal mensen dat je website vindt via zoekmachines wil vergroten, dan is SEO misschien iets voor jou om mee te beginnen.

Er zijn verschillende marketingkanalen die verkeer naar je website leiden. Maar gemiddeld is er geen digitaal marketingkanaal dat lagere kosten per lead oplevert dan SEO.

Is WordPress goed voor SEO?

Met de juiste setup, integraties en configuraties is WordPress een uitstekend CMS.

Zoals je al weet zijn wij expert in het bouwen van hoogkwalitatieve WordPress-websites, en kennen we de kneepjes van het vak. Dit stelt ons in staat WordPress websites te bouwen die hoog scoren binnen Google zoekresultaten, en zorgen voor veel trafiek.

Plugins als Yoast of Rankmath helpen je met de initiële opzet van SEO, al is dit slechts de basis van een website die goed scoort.

Als we je kunnen helpen met extra SEO-diensten, laat het ons dan weten.

Wat Is Off-Page SEO?

Off-page SEO verwijst naar optimalisaties die op andere websites kunnen worden uitgevoerd om een andere website te helpen verbeteren. Dit omvat zaken als socialmedia referenties en links van andere websites.

Wat Is on-page SEO?

On-page SEO verwijst naar optimalisaties waar een website controle over heeft. Dit omvat zaken als het optimaliseren van titeltags, metabeschrijvingen, header tags en interne links.

Wat is technische SEO?

Technische SEO verwijst naar optimalisaties die crawlers helpen webpagina’s efficiënter te crawlen en te indexeren. Dit omvat zaken als paginasnelheid, XML sitemaps en canonicalisering.

Wat is het verschil tussen traditionele en lokale SEO?

Lokale SEO verwijst naar optimalisaties die een website helpen zichtbaarheid te krijgen in de lokale zoekresultaten. Dit omvat zaken als het toevoegen van een Google Business Profile en het maken van content die relevant is voor een specifieke locatie.

Lokale zoekmachine optimalisatie is geweldig als je een lokaal bedrijf hebt en producten of diensten levert aan een lokaal publiek. Als je bijvoorbeeld een ijswinkel runt, zou je je willen richten op lokale SEO. Natuurlijk zou je dit willen doen om lokaal verkeer naar je winkel te leiden. Je zou nog steeds kunnen profiteren van traditionele SEO, maar lokaal zou waarschijnlijk de beste route zijn om te nemen.

Als je een recruitment bureau runt dat wervings- of headhunting diensten aanbiedt voor bedrijven in Vlaanderen, dan zou lokale SEO niet noodzakelijkerwijs beter bij je passen. Traditionele zoekmachine optimalisatie zou waarschijnlijk de beste route zijn. Maar wat lokale SEO kan zeker geen kwaad.

De tactieken en voordelen zijn niet identiek tussen lokale en traditionele zoekmachine optimalisatie, hoewel er wel overlap is.

Photo by NisonCo PR and SEO

Wat is Domain Authority?

Elke website heeft een domain authority (DA) score die varieert van 1 tot 100. Deze wordt berekend en beheerd door een bedrijf dat Moz heet. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op je DA-score. Een belangrijke factor is het aantal en de kwaliteit van andere websites die naar jouw website linken, dit noemen we een backlink. Backlinks zijn een uitstekende metriek om te gebruiken als je wil vergelijken hoe goed jouw website zou kunnen presteren in Google, in tegenstelling tot je concurrerende websites.

Wij kijken regelmatig naar de DA-score van onze website, en ook naar die van onze concurrenten. Dit helpt ons vast te stellen hoe effectief onze marketinginspanningen ons helpen op Google, in verhouding tot onze concurrentie. En hoewel je naar Moz kan gaan om je DA-score te controleren, raden we je aan een ander hulpmiddel van WebsiteSEOChecker te gebruiken. Moz is veel beperkter in hoe vaak je een DA score per maand kan opzoeken met een gratis account.

Wat is dan Page Authority?

Iedere website pagina heeft een page authority (PA) score. Dit werkt op dezelfde manier als domain authority scores werken, en ze variëren van 1 tot 100. Deze berekening wordt gedaan door hetzelfde bedrijf dat Moz heet, de score wordt grotendeels beïnvloed door de kwaliteit en kwantiteit van de websites die naar jouw webpagina linken.

Hoe beter de kwaliteit van de links, hoe meer je PA score zal verbeteren. Het omgekeerde is ook waar. Als er veel links van slechte kwaliteit zijn, die naar jouw website linken, kan dat je algemene PA score schaden. Als je de vorige zoekmachine optimalisatie FAQ nog niet hebt bekeken, waarin gesproken wordt over domein autoriteit, dan kan je die misschien bekijken.

Photo by Leeloo Thefirst

Wat zijn (slechte) backlinks en hoe worden ze verwijderd?

Vroeger zag je SEO voordelen van elke website die naar jou linkte, ongeacht de kwaliteit van de linkende website. Als gevolg daarvan kochten ondernemers en marketeers enorme hoeveelheden backlinks van over het hele internet. Er waren ongelooflijk grote pagina’s op websites van lage kwaliteit die alleen maar uit backlinks bestonden. Hoewel deze gemakkelijk konden worden toegevoegd, en letterlijk in bulk konden worden gekocht, dienden de links eigenlijk geen ander doel dan het manipuleren van zoekmachine rankings. Bovendien boden de websites die deze links aanboden geen echte waarde.

In 2012 bracht Google een algoritme-update uit die de hele wereld beïnvloedde. Plotseling werd de kwaliteit van de backlink die naar een website verwijst een rankingfactor. Tonnen websites die bovenaan in Google stonden werden aanzienlijk naar beneden gehaald, of zelfs door Google op de zwarte lijst gezet, vanwege het enorme aantal backlinks van lage kwaliteit die naar hen verwezen.

Een Google zoekopdracht op “backlink audit tool” geeft je een lijst van bronnen die je kan gebruiken om backlinks naar je website te identificeren die er twijfelachtig uitzien en onderzocht en mogelijk verwijderd moeten worden. De tool die wij gebruiken is SEMRush. Zodra je de backlinks hebt geïdentificeerd die de moeite waard zijn om te verwijderen, kan je de eigenaren van de websites letterlijk vragen om te stoppen met naar jou te linken. Als dat niet werkt, kan je een lijst uploaden van de backlinks die je niet met je website geassocieerd wil hebben. Je kan deze lijst vervolgens ingeven via Google Search Console.

Wat zijn keywords?

Een “keyword” is het individuele woord, of zinsdeel, dat iemand geeft wanneer die een zoekmachine gebruikt om een product, dienst of informatie te vinden.

Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een dakdekkersbedrijf bij jou in de buurt, typ je misschien “dak” in. Dat is een voorbeeld van een trefwoord. Of je typt “dakdekkersbedrijven bij mij in de buurt”. Dat wordt ook beschouwd als een trefwoord; hoewel je dat technisch gezien beter een “trefwoordzin” kunt noemen.

Als het gaat om trefwoorden voor zoekmachine optimalisatie, wil je uiteindelijk de belangrijkste trefwoorden identificeren die je doelgroep gebruikt, en er dan voor zorgen dat je op Google [en andere zoekmachines] verschijnt voor die trefwoorden.

Welke black-hat SEO tactieken moet ik vermijden?

Keyword stuffing
Dit gebeurt wanneer je probeert te ranken voor een specifiek trefwoord en je dat ene trefwoord overmatig gebruikt in de inhoud. Voor deze FAQ blogpost richten we ons op het trefwoord “zoekmachineoptimalisatie”. Maar we stoppen de woorden “zoekmachine optimalisatie” niet in elke kop en elke zin. We variëren het met “SEO” of praten over iets heel anders, zoals hoe je door Google geïndexeerd kan worden.

Het krijgen van slechte backlinks
Veel nieuwe website-eigenaren horen dat ze backlinks nodig hebben en zullen een heleboel lage kwaliteit backlinks krijgen, denkend dat het zal helpen. In werkelijkheid wil je geen backlinks van slechte kwaliteit. Dat kunnen je schaden. Ga voor links van hoge kwaliteit.

Verhoudingen tussen slechte inhoud en links
Soms maakt een website-eigenaar een pagina vol links naar verschillende bronnen of sponsors, of iets anders in die richting. Er zal echter niet veel tekst zijn om de links te onderbreken. Dat ziet er erg verdacht uit voor zoekmachines en wordt niet beschouwd als een best practice. Kijk naar deze FAQ als voorbeeld. We hebben veel backlinks naar andere blogberichten of verwante bronnen. Maar we verdunnen de backlinks met beschrijvende tekst. Dit is goed. Als we al deze paragrafen eruit zouden halen en alleen een lijst met links zouden maken, wat sommige website-eigenaren doen, zou dat schadelijk kunnen zijn.

Hoe starten met SEO optimalisatie?

Er zijn veel facetten aan zoekmachine optimalisatie. Maar, als je net begint, zijn er een paar belangrijke punten waar je rekening mee moet houden.

Ten eerste, zorg ervoor dat je je website optimaliseert voor de trefwoordzinnen waarop je doelgroep zoekt. Als je bijvoorbeeld mensen in Gent helpt met coaching, richt je dan niet op “coach gent” – waarvan je denkt dat je publiek ze gebruikt. Richt je eerder tot “businesscoaching sessies in gent”, “coaching voor ondernemers in gent” of iets in die richting. Neem niet aan dat je weet wat ze in jouw omgeving zoeken. Zorg liever dat je het meet!

Als je eenmaal hebt vastgesteld waar je publiek naar op zoek is, concentreer je dan op het maken van relevante en zeer waardevolle inhoud op je website. De inhoud moet antwoord geven op elke vraag die je doelgroep stelt en zou moeten stellen. Zorg er vervolgens voor dat je goede relaties ontwikkelt met andere websites en dat die websites links naar jouw website maken.

Wanneer iemand naar jou linkt, wordt dit een backlink genoemd. Je wilt zoveel mogelijk backlinks van hoge kwaliteit. Zorg er ook voor, voordat je begint met SEO, dat je je informeert over black hat SEO tactieken die je wil vermijden.

Hoe lang duurt het voordat de resultaten van SEO-aanpassingen zichtbaar zijn?

De hoeveelheid tijd die nodig is om goed te scoren voor de ene sector versus de andere kan sterk variëren. Maar de algemene vuistregel is dat je na ongeveer drie tot zes maanden goede resultaten kan verwachten.

Als je een advocaat bent, kan het veel langer duren dan zes maanden om goed te scoren in zoekmachines. Als je echter LP-platen verkoopt, kan het veel minder dan drie maanden duren om goed te scoren.

Houd ook rekening met je effort en budget. Als je aanzienlijk meer/minder uitgeeft dan wat de meeste bedrijven uitgeven, kan dat ook invloed hebben op de hoeveelheid tijd die nodig is om goed te scoren op Google. Sommige klanten halen binnen een maand verbazingwekkend goede resultaten. Andere klanten in concurrerende bedrijfstakken richten zich op een kleine en gestage stijging, en spenderen jaren aan het opbouwen van hun SEO. Hoeveel tijd het je kost hangt af van je unieke en specifieke situatie. Maar, als algemene regel, verwacht dat je over ongeveer drie tot zes maanden goede resultaten begint te zien, ervan uitgaande dat je situatie “normaal” is.

Photo by Justin Morgan

Wat Is UX Design?

User Experience Design heeft minder betrekking op SEO, maar wel op het verbeteren van de manier waarop gebruikers omgaan met en navigeren op een website, rekening houdend met wat ze willen bereiken en ervoor zorgen dat de processen om hun doelen te bereiken zo eenvoudig mogelijk zijn. Dit omvat zaken als het testen van “customer journeys” om ervoor te zorgen dat het pad naar conversie geen onnodige stappen bevat en rechtstreeks kan plaatsvinden.

Conclusie

Deze FAQ werd gevoed door vragen die krijgen over zoekmachine optimalisatie. We hechten veel waarde aan vragen en doen er alles aan om ze zo grondig en nauwkeurig mogelijk te beantwoorden. Als je vragen hebt die hierboven niet zijn beantwoord, laat het ons dan weten.

Als je hulp nodig hebt bij je eigen zoekmachine optimalisatie, dan willen we je graag helpen. We kunnen je helpen met je SEO strategie, of hele SEO marketing initiatief voor je afhandelen. Hier zijn enkele van de manieren waarop we mogelijk kunnen helpen:

SEO Audit
We kunnen factoren identificeren die je SEO-effectiviteit beperken en kunnen aanbevelingen doen over hoe je de problemen kunt oplossen.

Keyword onderzoek
We kunnen de trefwoorden identificeren die de moeite waard zijn om je op te richten, in een poging je te helpen de best mogelijke SEO-resultaten te behalen.

Inhoud creëren
We kunnen inhoud voor je website schrijven, of het nu gaat om dienstenpagina’s, blogberichten of iets anders.

Off-page SEO
We kunnen werken aan het laten genereren van kwalitatieve backlinks voor je website, om je algehele ranking bij Google te verbeteren.

On-page SEO
We kunnen helpen met de inhoudelijke en technische aspecten van je website, die van invloed zijn op je prestaties bij zoekmachines. Het creëren van inhoud maakt hier deel van uit, maar ook andere aspecten en configuraties komen aan bod.

Als je hulp wil bij je zoekmachine optimalisatie, laat het ons dan weten. Anders hopen we dat je deze FAQ kan gebruiken als leidraad om een grote hoeveelheid verkeer naar je website te leiden, en als gevolg daarvan kwalitatieve leads en business op te halen.

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.