Lokale SEO checklist voor 2022

Interessante topics over business-strategie en online opportuniteiten.

funkhaus logo
Lokale SEO checklist voor 2022

Wat is het verschil tussen organische SEO en lokale SEO?

Het belangrijkste verschil tussen organische SEO en lokale SEO strategieën is hun doel. SEO heeft tot doel je website te laten ranken op trefwoorden op nationaal of internationaal niveau, terwijl lokale SEO zich richt op het laten ranken van je bedrijf in de plaatselijke omgeving waar je actief bent.

Met lokale SEO, zou je je richten op trefwoorden als “accountantskantoor Palo Alto,” “belastingaccountant Palo Alto”, enz.

Met globale SEO, richt je je op minder plaatsgebonden trefwoorden als “wat is een resultatenrekening,” “boekhoudsysteem,” enz.

Globale SEO houdt in dat je een ton blog inhoud maakt en meer hands-on met je SEO bezig bent. Lokale SEO, daarentegen, gaat meer over het bouwen van dienstenpagina’s en het doen van citation buiding.

Stap #1. Zet je Google Mijn Bedrijf profiel op

Begin met de uitvoering van je lokale SEO strategie door een Google Mijn Bedrijf (GMB) account aan te maken.

Een goed gemaakt GMB profiel kan een belangrijke invloed hebben op je lokale SEO. Het helpt Google te begrijpen waar je je bedrijf hebt, en tegelijk kan het op zichzelf goed ranken op Google.

Voer je bedrijfsnaam in. Als je bedrijf al in Google staat, kun je het claimen. Anders kun je een nieuwe bedrijfsvermelding maken.

Vermeld je primaire en secundaire categorieën.
Dit zal je helpen ontdekt te worden als iemand in die categorie zoekt – als je bijvoorbeeld een koffiehuis hebt, zal Google weten dat aan te bevelen als iemand zoekt naar ‘koffie bij mij in de buurt’. Ook laat Google je categoriespecifieke functies aan je vermelding toevoegen, zoals een knop om een tafel te reserveren als je een restaurant bent.

Voeg je bedrijfsadres toe.
Als je een zaak runt waar klanten naar binnen kunnen lopen, zoals een winkel of een café, wil je dat je adres zichtbaar is. Maar als je kantoor niet ergens is waar klanten direct naar toe gaan (je bent bijvoorbeeld een boekhouder, huishoudster, enz.) kun je je straatadres verbergen. Google zal in plaats daarvan alleen het gebied weergeven waar je dienst doet.

Voeg je zakelijke telefoonnummer toe.
Zorg ervoor dat je je telefoonnummer toevoegt, zodat klanten je gemakkelijk kunnen bereiken. Als de klant je iets wil vragen en het nummer op Google Maps werkt niet, zullen ze aannemen dat je niet meer in zaken bent en BAM – je bent een klant kwijt.

Optioneel: Voeg je website toe.
Als je een website hebt voor je lokale bedrijf, kun je die aan je GMB profiel toevoegen. Google maakt het zoekers gemakkelijk die te vinden door een “Website” knop aan je vermelding toe te voegen.

Pro Tip: Het verifiëren van je bedrijfslocatie in GMB kan je lokale positie op Google Zoeken en Google Maps verbeteren.

Stap #2. Optimaliseer je GMB profiel

Voeg alle extra informatie over je plaatselijke bedrijf toe aan je GMB profiel. Dit zal Google helpen volledig te begrijpen waar je bedrijf over gaat en zal potentiële klanten informeren over je diensten. Bovendien maakt het je pagina meer kans om te ranken & op te vallen.

Voeg je bedrijfsuren toe.
Zorg ervoor dat je je precieze werktijden vermeldt, zowel gewone als vakantie-uren. Als je uiteindelijk je werktijden verandert, zorg er dan voor dat je ze ook op GMB verandert om te voorkomen dat je klanten teleurstelt / verliest.

Geef een lijst van je bedrijfskenmerken.
Voeg daarnaast alle attributen toe die op je bedrijf van toepassing zijn. Bied je bezorging aan? Kunnen klanten met een kaart betalen? Zulke attributen helpen je klanten om uit te zoeken wat ze van je zaak kunnen verwachten voor ze je bezoeken.

Voeg producten en diensten toe.
Dit is vooral nuttig voor dienstverlenende bedrijven, waarmee je je klanten kunt informeren over de diensten die je aanbiedt zonder dat je een website hoeft te hebben.

Upload foto’s van hoge kwaliteit.
Goede foto’s maken potentiële klanten vertrouwd met je bedrijf voordat ze op bezoek komen. Het is vooral belangrijk om foto’s te hebben als je een zaak in de dienstensector runt, zoals hotels, bars, en koffiehuizen. Je moet het volgende toevoegen:

  • Een foto van je zaak van buiten, zodat het gemakkelijk te vinden is vanaf de straat.
  • Meerdere foto’s van binnen, zodat mensen een indruk kunnen krijgen van hoe het interieur eruit ziet (deze is vooral van belang voor cafés, restaurants, bars, en clubs).
  • Foto’s van je producten. Als je een bakkerij bent, of een restaurant, is je eten tenslotte wat je zaak verkoopt!
  • Teamfoto’s. Foto’s opnemen van je werknemers aan het werk laat de persoonlijke kant van je bedrijf zien. Dit is vooral van belang voor professionele dienstverlening (b.v. reclamebureau, accountantskantoor).

Schrijf een beschrijving “Van het bedrijf”.
Zorg ervoor dat je plaatselijke trefwoorden opneemt die met je bedrijf te maken hebben, zodat klanten het bij zoekopdrachten kunnen ontdekken. Bijv. als je een autoverhuurbedrijf bent, kun je trefwoorden opnemen als “autoverhuur in new york” “goedkoopste autoverhuur in new york,” enz.

Houd vragen en antwoorden bij.
Je klanten kunnen vragen over je bedrijf achterlaten die jij kunt beantwoorden, of je kunt vragen toevoegen waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor je klanten en ze in hun plaats beantwoorden. Bedenk wel dat je klanten deze vragen ook kunnen beantwoorden. Houd de genoemde vragen dus bij en zorg ervoor dat alle gegeven antwoorden 100% juist zijn.

Houd je GMB profiel actueel.
Het opzetten van een GMB profiel is geen eenmalige taak. Als er iets in je bedrijf verandert, zoals je naam, telefoon, of dienstenaanbod, zorg dan dat je Google vermelding dat weerspiegelt. Zelfs de kleinste details die niet worden bijgewerkt, zoals 30 minuten eerder sluiten, kunnen een negatieve invloed hebben op je bedrijf, recensies, reputatie, en rankings. En omdat iedereen bewerkingen aan je bedrijfsvermelding kan voorstellen (en Google ze misschien aanvaardt), moet je je profiel regelmatig controleren om er zeker van te zijn dat er geen onjuiste informatie staat.

Stap #3. Publiceer berichten op je GMB Profiel

Google Mijn Bedrijf kan ook fungeren als een social media profiel voor je bedrijf. Je kunt er updates, promoties, aanbiedingen, evenementen, nieuws, en korte informatieve artikelen plaatsen. Deze posts kunnen je ranking op Google Search positief beïnvloeden, en de meest recente posts verschijnen als iemand je profiel op Google Maps opent. Hier zijn wat ideeën:

Updates.
Tijdelijk gesloten voor een verbouwing? Een wijziging in je openingstijden aangebracht? Informeer je klanten door een update op je GMB profiel te plaatsen.

Wat is er nieuw?
Pronk met nieuwe producten in je plaatselijke zaak, zoals nieuwe menu items in een restaurant, of nieuwe boektitels als je een boekhandel bent. Je kunt zelfs berichten over nieuwe diensten die je aanbiedt om klanten op de hoogte te houden.

Exclusieve aanbiedingen.
Je kunt nieuwe klanten aantrekken door promoties te houden, zoals 15% korting, twee voor één verkoop, of gratis verzending. Voeg een pakkende titel toe en de geldigheidstermijn van de aanbieding. Google zal zelfs een “Bekijk aanbieding” knop aan dit soort berichten toevoegen.

Evenementen.
Als je een plaatselijk evenement organiseert, kun je direct vanuit je GMB profiel een publiek verzamelen. Als er volgend weekend een populaire band in je bar optreedt, of je organiseert een groot concert, dan kun je foto’s en video’s toevoegen om bezoekers op te hitsen.

Stap #4. Moedig klantbeoordelingen aan

Yep – beoordelingen van klanten beïnvloeden de rangschikking. Hoe beter je beoordelingen, hoe meer kans op een hogere rangschikking in Google.

Dit betekent echter niet dat je moet proberen het proces te hacken – vraag geen beoordelingen in ruil voor kortingen of coupons, en zet geen beoordelingsstation op je locatie neer. Google kan (en zal) je hiervoor bestraffen!

In plaats daarvan kun je proberen het volgende te doen:

Bied een geweldige klantenervaring.
Dit spreekt voor zich, maar een uitstekende klantenservice hebben is de beste manier om recensies te krijgen.

Herinner je klanten er vriendelijk aan om recensies achter te laten.
Vraag bij de interactie met klanten op je locatie of ze van je service genoten hebben, en als dat zo is, laat ze dan weten dat je een Google recensie erg op prijs zou stellen.

Maak een korte URL voor recensies.
Maak het je klanten gemakkelijk om recensies achter te laten door een recensielink te maken. Je kunt er zelfs een QR code van maken die je rond je locatie kunt plaatsen. Bijv. als je een restaurant bent, kun je op alle tafels een flyer achterlaten met een QR code.

Ping klanten om een beoordeling achter te laten (via e-mail of sms).
Stuur je klanten sms’jes of e-mails nadat ze je zaak bezocht hebben, of laat ze in-app meldingen zien als je zaak toevallig een mobiele app heeft. Als je bijvoorbeeld een sportschool met een app bent, kan je het zo instellen dat klanten gevraagd worden een beoordeling achter te laten nadat ze de zaak verlaten hebben.

Reageer op recensies.
Klanten stellen het op prijs als de eigenaar van de zaak op hun recensie reageert. Een eenvoudig bedankbriefje kan een heel eind gaan om iedereen te laten zien dat je om je klanten geeft. En ja, je moet reageren op zowel positieve als negatieve recensies.

Photo by Markus Winkler

Stap #5. Gebruik sociale media

Hoewel sociale media je zoekpositie niet direct beïnvloeden, stimuleren ze wel je online aanwezigheid. Je moet profielen aanmaken op tal van sociale media sites en ze actief onderhouden. Deze profielen kunnen ook fungeren als (zeer) geloofwaardige NAP (Naam, Adres, Plaats) citaties, want populaire sociale media sites hebben een hoge domein autoriteit.

Als lokaal bedrijf moet je op zijn minst een sociaal profiel hebben op de volgende sites:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Stap #6. Onderzoek lokale sleutelwoorden

Laten we het nu eens hebben over lokale SEO voor je website. De eerste stap hier is het doen van je lokale SEO trefwoorden onderzoek.

Het zoekwoorden onderzoek is hier echter een beetje anders dan bij globale SEO, omdat je vooral wilt ranken op diensten trefwoorden VS andere soorten. Om dit wat duidelijker te maken, laten we aannemen dat je een boekhoudkantoor bent dat in NYC gevestigd is.

Je zou willen ranken voor trefwoorden als: [soort dienst] + [plaats], zoals “accountantskantoor Zoersel” in tegenstelling tot educatieve trefwoorden als “hoe doe je boekhouden”.

Hier staat hoe je zoekwoorden onderzoek kunt doen voor lokale SEO:

Maak een Google Sheet om je onderzoek bij te houden.

Ontdek trefwoorden. Begin met veel voorkomende trefwoorden waarvoor je zou willen ranken. Bijvoorbeeld, als je een advocatenkantoor in Londen bent, zou je willen ranken voor trefwoorden als “law firm london,” “immigration law london,” “litigation law firm london.” Voer deze trefwoorden dan door UberSuggest en en zoek nieuwe soortgelijke trefwoorden om aan je blad toe te voegen.

Bespioneer je concurrentie. Gebruik Semrush om uit te zoeken voor welke trefwoorden je plaatselijke concurrenten ranken en voeg nieuwe aan je lijst toe.

Negeer globale trefwoorden. Het kan verleidelijk zijn om te proberen te ranken voor globale trefwoorden als “beste advocatenkantoor” of “procesrecht”. Probeer het niet eens – globale sleutelwoorden zijn veel moeilijker te vinden. En om eerlijk te zijn, ze zijn ook nutteloos voor een plaatselijk bedrijf – 99.99% van de mensen die zoeken naar “procesrecht” zijn NIET op zoek naar een advocatenkantoor in Londen.

 

Stap #7. Op-pagina SEO Optimalisatie

Als je klaar bent met het verzamelen van je trefwoorden, is het tijd om je website te optimaliseren volgens de beste SEO praktijken:

Title tag.
Neem het belangrijkste trefwoord van de pagina op in de HTML title tags.

Meta beschrijving.
Maak voor elke pagina een korte maar informatieve beschrijving die ook het belangrijkste trefwoord bevat.

Enkele H1 kop.
De H1 mag maar één keer per pagina gebruikt worden, en het moet de belangrijkste kop van de gegeven pagina zijn.

H2 koppen.
Vermeld het belangrijkste trefwoord en variaties erop in H2 koppen.

Afbeeldingen.
Neem het belangrijkste trefwoord op in een deel van de alt tekst in je afbeeldingen (waar relevant).

Gebruik korte URL slugs op pagina’s.
Als je bijvoorbeeld een fotograaf bent, kun je URL slugs gebruiken als “/huwelijksfotograaf/”, in plaats van “/boek-de-beste-huwelijksfotograaf-van-brugge/”.

Maak interlinks met je andere pagina’s.
De meeste van je webpagina’s moeten naar elkaar linken waar dat relevant is. Dit helpt zoekmachines al je pagina’s te ontdekken als ze ze aan het crawlen zijn. Als er geen links naar sommige van je pagina’s zijn – kan Google ze niet zien. Bovendien helpt interlinken bij het rangschikken – pagina’s met een hogere waarde rangschikken hoger. En een pagina krijgt meerwaarde als andere pagina’s er naar linken.

In je navigatiebalk op je website is het bijvoorbeeld een goed gebruik om een “Services” dropdown te hebben waar je al je verschillende diensten aan koppelt. En als je verschillende locaties hebt, kun je er naar linken in een “Locations” dropdown. Voeg tenslotte je diensten en locaties toe in je voettekst, en de meeste van je pagina’s zullen onderling verbonden zijn.

Gebruik schema markup.
Schema is gestructureerde gegevens markup code die je aan verschillende elementen van je website kunt toevoegen – dat vertelt zoekmachines wat die elementen zijn. Je kunt je naam, adres, telefoon, werktijden, beoordelingen en recensies markeren. Zo wordt het voor Google gemakkelijker om je informatie te vinden en ze in rich snippets op te nemen. Google heeft een uitstekend Structured Data Markup Helper hulpmiddel, dat het proces zal vereenvoudigen.

 

Stap #8. Maak landingspagina's

Om in Google te kunnen ranken, moet je website de volgende pagina’s hebben:

Landingspagina’s voor diensten.
Maak behalve voor locaties ook landingspagina’s voor verschillende soorten diensten die je aanbiedt. Hier komt het trefwoordenonderzoek in stap 7 om de hoek kijken – je wilt een dienstenpagina maken voor elk trefwoord dat je ontdekt hebt. Dus om terug te komen op het voorbeeld “advocatenkantoor in Antwerpen”, zou je pagina’s kunnen maken voor: /strafrecht-antwerpen/, /migratierecht-antwerpen/, enzovoort.

Bovendien moet elke dienstenpagina een contactmogelijkheid hebben. Dit kan een eenvoudige “Contacteer ons” knop zijn, of een klein contactformulier. Als potentiële cliënten die op je website landen niet gemakkelijk contact met je kunnen opnemen, zullen ze van je pagina afhaken.

Over ons pagina.
Hier stel je je bedrijf voor aan iemand die het misschien voor het eerst ziet. Neem informatie op die je bedrijf beschrijft – zoals je missie, gebieden waarin je gespecialiseerd bent, en je belangrijkste verwezenlijkingen – dat zal je geloofwaardigheid geven. En natuurlijk, zet je medewerkers in de kijker. Dat gezegd hebbende, een goed geschreven “Over ons” pagina is belangrijker voor een bedrijf dat professionele diensten verleent (bv. een advocatenkantoor) dan voor een typisch plaatselijk bedrijf (bv. een bar).

Contact pagina.
Het is belangrijk dat je een pagina hebt waar potentiële klanten kunnen vinden hoe ze je kunnen bereiken. Zorg ervoor dat je je telefoonnummer vermeldt, je e-mailadres, of voeg een contactformulier toe waar iedereen je een bericht kan sturen. Link ook naar je contactpagina vanaf je locatie- en dienstenpagina’s, zodat iedereen die erop terechtkomt je gemakkelijk kan bereiken.

Stap #9. Bouw (lokale) backlinks

Andere websites naar de jouwe laten linken geeft aan Google het signaal dat je website een geloofwaardige bron is, en vandaar dat Google je pagina’s beter rangschikt. Hier zijn wat tips over hoe je backlinks kunt bouwen voor lokale SEO:

Zoek andere lokale bedrijven met blogs
… en werk samen met gastbijdragen of vraag ze om links. B.v. Als je een rondreisbedrijf in NYC bent, kun je 1) reisbloggers in NYC vinden, of 2) blogs met activiteitenrecensenten en praat met hen over mogelijke samenwerking.

Reverse-engineer je concurrentie.
Gebruik SEMrush om websites te vinden die naar je concurrenten linken. Spreek ze aan en vraag of ze ook naar jou willen linken.

Gastbijdragen op populaire publicaties
…en link naar je website. Bv. plaatselijke nieuws website, bedrijven in soortgelijke (maar niet concurrerende) niches, enz.

Laat je opnemen in Podcasts.
Zoek mensen die mensen in je niche interviewen en word een podcast gast.

 

Stap #10. Zorg dat je pagina snel en mobielvriendelijk is

Hoe goed je website in elkaar zit heeft een heel grote invloed op je SEO.

Aan de ene kant doet Google aan mobile-first indexering. Dus, als je website niet op Mobile werkt, worden je rankings ernstig geschaad. Gebruik Google’s eigen tool om te controleren of je website mobielvriendelijk is.

Tegelijk is snelheid ook een factor. Als je website er 30 seconden over doet om te laden, zullen de meeste mensen gewoon wegstuiteren en in plaats daarvan naar je concurrent gaan.

Dus – hier zijn wat tips om beide problemen op te lossen:

  • Comprimeer je afbeeldingen. Afbeeldingen van kleiner formaat laden sneller, vooral op mobiel. Als je site in WordPress gebouwd is, kun je de plugin Smush gebruiken om je afbeeldingen te comprimeren. Je kunt zelfs “lazy loading” voor je afbeeldingen inschakelen, wat betekent dat ze pas laden als de gebruiker over de pagina naar beneden scrollt.
  • Verwijder ongebruikte code. Als er onnodige code op je website staat, duurt het langer voor browsers om die te laden. Verwijder alle ongebruikte CSS en JS bestanden.
  • Comprimeer je HTML, CSS, en JS bestanden met Gzip zodat ze sneller kunnen laden.
  • Optimaliseer het afleveren van CSS. In plaats van inline CSS code te gebruiken (direct in je HTML code), combineer je die in een extern stylesheet. Je kunt dan CSS code uit je externe bestand hergebruiken, in plaats van ze telkens als je ze wilt gebruiken in je HTML code op te nemen.

Bonus - Gebruik Google advertenties om ASAP verkeer te genereren

Wil je beginnen met verkeer te sturen voordat SEO zijn intrede doet? Gebruik dan lokale advertenties. Uit mijn persoonlijke ervaring blijkt dat 90% van de lokale bedrijven goede winst kan maken door lokale advertenties te gebruiken. Hier is hoe je dat kunt doen:

Google Search Ads
Laat eenvoudig advertenties lopen bij de zoekwoorden waarvoor je wilt ranken. Dit is ook een goede manier om na te gaan hoe winstgevend een bepaald trefwoord kan zijn zonder 5-6 maanden te besteden aan pogingen om er voor te ranken. Bv. als je een boekhoudkantoor in Hasselt bent, kun je advertenties laten lopen voor het betreffende trefwoord “boekhoudkantoor Hasselt”.

Google Maps
Advertenties op Google Maps zijn vooral nuttig voor plaatsgebonden bedrijven. Je vermelding verschijnt boven de rest, ongeacht hoeveel recensies je hebt. Deze is extra nuttig voor inloopbedrijven. Bv. iemand Googelt “restaurant Malle” en kiest gewoon wat er bovenaan opduikt.

 

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.