Digital marketingtrends van 2024

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

Een vooruitblik voor de rest van 2024

De digitale wereld staat niet stil, dus waarom zou marketing dat wel doen? Het blijft cruciaal om altijd een stap voor te blijven op het vlak van de nieuwste trends en technologieën. De eerste maand is al voorbij, maar deze gaf ons net dat beetje extra inzicht over wat we mogen verwachten voor de rest van het jaar.

(Lees verder onder de foto.)
Digital marketingtrends van 2024

Waar moet je nu op letten voor jouw digital marketing?

Authenticiteit is key

In 2024 kun je niet wegkomen met onechte marketing. Toon jezelf, je team en je product zo echt mogelijk. Echte content laat mensen praten, zo stimuleer je conversaties en verhoog je de betrokkenheid van het publiek.

Community Building als fundament

Community building wordt belangrijker dan ooit. Neem het voorbeeld van Sisters and Seekers, die hun waardevolle inzichten delen via Pretty Little Marketer. Het opbouwen van een betrokken gemeenschap biedt niet alleen merkloyaliteit, maar ook waardevolle feedback en mond-tot-mondreclame.

Belang van short-form content

Short-form content blijft nog altijd belangrijk, ondanks dat TikTok de 30-minute feature aan het testen is, denken marketeers wereldwijd dat de short-form content zijn plek niet kwijt raakt. Wat niet betekent dat in content zelf geen verandering zit.

De kwaliteit in video’s is steeds aan het verbeteren, mensen gebruiken tegenwoordig steeds vaker speciale camera’s of ander materiaal voor hun video. Dit is natuurlijk geen ‘must-have’ maar we merken dat de consumenten hier wel een voorkeur aan hebben.

Welk platform?

Er is een overdosis van platforms om uit te kiezen, maar welke neem je dan best? Kijk naar je doelgroep, ga niet lukraak kijken naar de ‘beste’ of ‘leukste’ platforms. Waar spendeert je doelgroep graag hun tijd en bouw daar je aanwezigheid op. Onthou, elk platform heeft een ander doel met daarbij ook andere KPI’s.

Je hoeft niet op elk platform aanwezig te zijn, dat hangt natuurlijk ook af van de omvang van je team. Als je een heel team hebt, kun je meerdere kanalen beheren, maar het blijft een aanrader om op diverse platforms aanwezig te zijn. Dit komt vooral van pas voor het geval er iets met een bepaald platform gebeurt, zoals we hebben gezien met X /Twitter als een sprekend voorbeeld. Flexibiliteit en diversiteit zijn de sleutels tot een robuuste online aanwezigheid.

Platform updates

Vergeet ook niet dat de algoritmes enorm snel kunnen veranderen, laat het je niet ontmoedigen. We zijn allemaal zoekende met de nieuwste features. Experimenteer en zie wat werkt voor jou. Dat kan week op week anders zijn, dus hou je resultaten goed in de gaten.

LinkedIn

Wat specifieke intel over LinkedIn is dat ze linkbuilding steeds moeilijker maken. Zo zien we dat links in je post zorgen voor veel minder bereik, maar hoe los je dit op?

We horen van veel bronnen iets anders, maar het komt erop neer dat niet elke post een link nodig heeft. Kan je post niet zonder? Zet hem gewoon in je post. LinkedIn verbergt nu vaak de eerste comment als daar een link ingezet wordt, dus deze omweg is niet meer gangbaar. Denk eerder hoe jij als lezer zou willen dat je de link kan vinden? Vlot en makkelijk toch?

TikTok

Ook TikTok heeft wat nieuws. Buiten dat er momenteel veel discussie is rond de muziekrechten van bepaalde artiesten, krijgt TikTok ook steeds meer een nieuwe functie. Het platform beperkt zich niet alleen tot creativiteit; het ontwikkelt zich als een opkomende zoekmachine. Aangezien de nood aan echte, authentieke content stijgt, zien we dat peer-to-peer reviews steeds belangrijker worden. Veel mensen zoeken tegenwoordig eerst op TikTok dingen op.

Dit betekent niet dat Google op de tweede plaats komt, dat zien we trouwens ook niet snel gebeuren. TikTok wordt voornamelijk gebruikt voor nieuwe producten en anekdotisch onderzoek. Dit wordt vaak verder onderzocht op Google voor mensen die echt een aankoop maken. Dit betekent wel dat SEO ook een grotere plaats krijgt op TikTok, dus speel daar zeker op in.

Content in overvloed

In een stormvloed van content elke dag, hoe grijp jij de aandacht?

Je hebt vaak maar 3 seconden om iemands aandacht te grijpen, op LinkedIn zelfs maar 3 zinnen als je een afbeelding gebruikt. Ik ga hiervoor teruggrijpen naar ‘authenticity is key’ want dat geldt hier ook. Visuele elementen zijn hierbij ook een grote hulp, lees hier waarom het jou zou kunnen helpen.

Gebruik geen misleidende teksten of video’s, want dat resulteert alleen maar in een grotere bounce rate en lagere betrokkenheid. Een beetje controverse kan daarentegen helpen om een gesprek op gang te brengen in de reacties. Wees wel voorzichtig en ga niet zo ver dat je ‘gecanceld’ kunt worden. Voeg gewoon genoeg pittigheid toe om wat discussie te creëren.

En laten we de kracht van memes en trends niet vergeten – ze laten mensen lachen en vergroten de kans dat ze blijven kijken. Onthoud, terwijl jij als social media marketeer analytisch bezig bent, gebruiken andere sociale media ook om te ontspannen na een lange dag. Dus een beetje luchtigheid kan nooit kwaad!

‘Zorg jij even dat we viraal gaan?’

Wie heeft dit nog niet gehoord, of al van gedroomd zelfs? Maar zou dat je prioriteit moeten zijn? Grote spelers zoals Burger King, Nike en Coca-Cola kunnen zich dat veroorloven, maar is het ook iets voor jou? Wij denken van niet.

Begrijp ons niet verkeerd, natuurlijk is het een geweldig gevoel om ’s ochtends wakker te worden en te zien dat je TikTok-video meer dan 100 duizend views heeft behaald. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel van die kijkers behoren tot je specifieke doelgroep? Vaak trek je meer ‘Ghost followers‘ aan, de personen die je volgen maar niet echt in interactie gaan met je merk. Voor oppervlakkige statistieken is dat prima, maar als we naar betrokkenheid en conversies kijken, maken deze volgers niet het verschil.

Natuurlijk zijn virale hoogtepunten leuk, maar ze zouden niet de kern van je strategie moeten vormen. Richt je aandacht op je niche, ontdek welke mensen echt interesse hebben in je producten of diensten, en creëer content die hen aanspreekt. Dat is de weg naar duurzaam succes, niet alleen het najagen van virale roem. Hoe start je aan die strategie? Wij staan altijd open voor een gesprek hier rond, neem gerust contact op.

Nieuwe technologie

We willen natuurlijk niet achterblijven op vlak van nieuwe technologie. Stap voor stap nemen immersieve technologieën zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) de leiding. Zelfs Microsoft Teams gooit zich in de mix door 3D en VR te verkennen voor vergaderingen. Het wordt steeds essentiëler om deze meeslepende ervaringen te integreren in je marketingcampagnes om consumenten echt te boeien.

En laten we vooral AI niet vergeten! Er wordt veel over gesproken, want er zijn zowel voor- als nadelen. Als marketeer kan het je leven gemakkelijker maken, maar dat betekent niet dat je alles zomaar uit handen moet geven.

Iedereen heeft zo zijn favoriete AI-tools, en ik deel graag de tips van Jess Cook, head of content and communication bij Island. Ze zweert bij Castmagic & Podsqueeze; die schijnen geweldig te zijn om transcriberen en quotes uit video’s te halen.

Mijn persoonlijke favoriet blijft nog steeds Chat GPT. Hoewel er veel wordt gefluisterd over AI die onze banen gaat overnemen, maak ik me daar nog niet zo druk om. Net als vele anderen beschouw ik Chat GPT eerder als een bron van inspiratie dan als een afgewerkt product. AI kent je merk niet zo goed als jij dat doet, toch?

Maar wat nu?

In 2024 draait marketing meer dan ooit om authenticiteit en kwaliteit. Met een overvloed aan content is het essentieel om ervoor te zorgen dat je doelgroep je content wil zien. Dat is de sleutel van succes dit jaar. Blijf dus vooral trouw aan je merk en je doelgroep.

 

 

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.