7 WordPress SEO fouten die je beter kan vermijden

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing.

Terug naar het overzicht

WordPress SEO fouten onder de loep

WordPress is een van de populairste CMS platforms op de planeet. Bovendien heeft het platform wereldwijd 60,5% van het CMS marktaandeel in handen.
Omdat WordPress zo immens populair is, gebruiken vele bedrijven het vandaag als CMS voor hun business website.

Soms zijn bedrijven die hun WordPress websites opzetten zo gefocust op het afstemmen van tekst, afbeeldingen en kleuren op hun merkrichtlijnen, dat ze onvoorbereid kunnen zijn op fouten die de online vindbaarheid van de site kunnen beïnvloeden. In dit artikel nemen we een aantal veel voorkomende WordPress SEO fouten onder de loep.

Als je deze fouten kan opsporen en herstellen, gaat je ranking gegarandeerd stijgen.

(Lees verder onder de foto.)
7 WordPress SEO fouten die je beter kan vermijden

1. Een betrouwbare webhosting

Als je geen betrouwbare webhosting hebt, zal je website niet beschikbaar zijn voor gebruikers bij het zoeken of kan het laden traag verlopen. Zo’n probleem heeft een negatieve invloed op je ranking in Google.

Investeren in betrouwbare hosting is daarom van cruciaal belang!

Onze eigen webhosting is krachtig en betrouwbaar, en doen je website sneller en beter presteren.

2. Een betrouwbare SEO plugin

Een van de redenen van die populariteit van WordPress zijn plugins, dit zijn stukjes code die de functionaliteit van je website uitbreiden.

Er zijn vandaag geweldige plugins die je begeleiden om je SEO-score te optimaliseren, zoals RankMathYoast SEO en All in One SEO Pack. Dit zijn vandaag de meest gebruikte SEO plugins die je helpen je inhoud voor zoekmachines te optimaliseren en je concurrenten voor te blijven.

Bij Funkhaus gebruiken we RankMath, in onze opinie de beste en makkelijkste SEO-plugin vandaag op de markt.

3. Basis WordPress Instellingen

WordPress bevat een aantal essentiële basisinstellingen die moeten worden geconfigureerd.

Deze basisinstellingen van WordPress zorgen niet enkel voor een verbeterde gebruikservaring, maar beïnvloeden ook de ranking in de zoekmachine resultaten (SERP). Let er bijvoorbeeld op dat je website kan worden gelezen door Google (indexering), en dat je permalink instellingen op punt staan.

Met de WordPress permalinks instellingen kan je de permanente URL structuur van je berichten, pagina’s, categorieën, en archieven bepalen. De permalink structuur speelt een grote rol in SEO en site ranking omdat de URL de toegangspoort is voor de crawler.

Met de WordPress permalink instellingen kun je je standaard permalink structuur kiezen. Je kunt kiezen uit veel voorkomende parameters of aangepaste URL structuren maken.

In WordPress vind je de permalink instelling in Instellingen > Permalinks.
We raden aan de “post title” permalink structuur te kiezen, want die is het beste voor goede SEO.

4. Afbeelding optimalisatie

Afbeeldingen optimaliseren is een andere belangrijke taak. Hoe kleiner een afbeelding, hoe sneller je webpagina gaat laden.

Voor WordPress zijn er opnieuw vele plugins om afbeeldingen in WordPress te optimaliseren, waaronder Smush en ShortPixel Image Optimizer.

Best-practices voor web-optimized afbeeldingen:

Image Size
Iedere afbeelding bevat een bepaalde file-size, die houden we liefst zo klein mogelijk.
Een vuistregel: een afbeelding die je oplaadt in WordPress mag niet groter zijn dan 300kb. Is je afbeelding toch groter dan beïnvloedt dit de laadtijd, en de SEO-score die Google aan je pagina geeft – zeker op mobiele toestellen.

Wil je afbeeldingen optimaliseren alvorens ze op te laden? Maak dan gebruik van online tools zoals TinyJPG. Deze tool is gratis en zal je helpen grote afbeeldingen dramatisch te verkleinen.

Alt tekst
Alt tekst (ook bekend als “alt description”, “alt-tag”) is de geschreven tekst die in de plaats van een afbeelding op een webpagina verschijnt als die bepaalde afbeelding niet goed laadt. Het plaatsen van de juiste alt-tekst is dus belangrijk voor toegankelijkheid en image SEO. Probeer de juiste alt-tag voor de afbeelding te plaatsen die de afbeelding het beste beschrijft.

Image description
Image description is iets anders dan “alt tekst”, alt tekst is ‘beeld alt tekst’, de image description is de beschrijving van dat bepaalde beeld die onder het beeld wordt getoond om het beeld verder te beschrijven.

5. Categoriebeheer

Slecht categoriebeheer is een andere WordPress website SEO fout. Houd categorieën eenvoudig binnen je nieuwsartikelen of projecten. Als je nieuwsartikelen koppelt aan slechts één of enkele categorieën met relevante tags, weet Google je site contextueel te rangschikken voor die specifieke categorieën. Heb je een groot aantal categorieën en tags, dan zullen zoekmachines geen beslissing nemen over waar je nieuwsartikel mee verbonden is.

Less is more, houd het dus duidelijk en overzichtelijk voor je bezoekers en voor Google!

6. Duplicate Content

Google definieert duplicate content als: “Duplicate content betekent meestal grote blokken inhoud, die tot hetzelfde domein behoren of over verschillende domeinen verspreid zijn, die identiek zijn of wezenlijk op elkaar lijken. In de meeste gevallen is deze inhoud oorspronkelijk niet misleidend.”

Duplicate content is dus inhoud die op meerdere plaatsen op het internet voorkomt. In een technisch woord: twee verschillende URL’s leiden je naar dezelfde inhoud. Die kan bij hetzelfde domein horen of bij een ander domein.

Door duplicate content kan Google je website degraderen, waardoor je SEO-ranking zal afnemen. Dit komt omdat inhoud die op meerdere plaatsen op het internet verschijnt het voor zoekmachines moeilijk wordt om te beslissen welke versie het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht.

Een van de beste manieren om het probleem van duplicate content op te lossen is door een 301 redirect in te stellen van de “dubbele” pagina naar de pagina met de originele inhoud.

7. Focus op On-page SEO

On-page SEO is de praktijk van het optimaliseren van afzonderlijke webpagina’s om hoger te scoren en meer relevant zoekmachineverkeer te genereren. On-page verwijst naar zowel de inhoud als de HTML broncode van een pagina die geoptimaliseerd kan worden, in tegenstelling tot off-page SEO, dat verwijst naar links en andere externe factoren.

On-page SEO is van cruciaal belang voor een website. Het omvat vele taken zoals:

  • Goed onderzoek naar keywords.
  • Het opzetten van een juiste titel en meta description.
  • Opmaak van de inhoud.
  • Snelheid optimaliseren.
  • Mobiele compatibiliteit.
  • Hiërarchie in kopteksten beheren (H1, H2, H3, …).
  • Interne en externe links toevoegen.

Zorg dat je On-page SEO op punt staat en dat ook blijft.
Klinkt dit als Chinees? We helpen je graag met SEO-advies en optimalisatie.

Duidelijke aanpak, lange termijnvisie.

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.