Lokale SEO voor KMO’s: 3 tips!

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing

Terug naar het overzicht

Lokale SEO voor KMO's

Bovenaan in lokale Google-resultaten komen? Dat doe je door een doordachte SEO-strategie toe te passen. SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent zoveel als jouw website “optimaliseren” voor zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo,… Hoor jij het in Keulen donderen? Lees dan eerst even deze blog en kom daarna terug!

In dit artikel lees je...

  • Lokale SEO voor kmo’s
  • Bewezen succes: contentoptimalisatie voor een betere rangschikking
  • Conclusie
(Lees verder onder de foto.)
Lokale SEO voor KMO’s: 3 tips!

Lokale SEO voor kmo’s

Zo, nu je weet wat SEO juist betekent gaan we dieper in op hoe jij dit lokaal kan toepassen.

Is het voor jouw bedrijf vooral nuttig om in de buurt gekend te zijn? Dan komt lokale SEO ten tonele. Lokale SEO voor kmo’s richt zich specifiek op het optimaliseren van je website om beter gevonden te worden door mensen in de buurt die op zoek zijn naar lokale producten of diensten. Enkele succesvolle tactieken:

  • Maak een Google Bedrijfsprofiel (vroeger: Google My Business) aan. In deze blog haalden we al aan waarom het zo belangrijk is om dit profiel aan te maken. Het blijft een van de belangrijkste stappen voor lokale SEO. Heb je er toch nog geen werk van gemaakt. Ga er dan NU mee aan de slag (en kom daarna verder lezen voor meer tips).
    Zet in op lokale zoekwoorden. In plaats van “verse croissants” kan jouw bakkerij bijvoorbeeld “verse croissants in Malle” gebruiken op de website. Zo richt je je op zoekopdrachten met lokale intentie.
  • Verzamel positieve reviews van tevreden klanten op platformen zoals Google en Facebook. Moedig klanten aan om reviews achter te laten en reageer hier ook op. Ook op negatieve reviews! Dit getuigt van betrokkenheid en bouwt het vertrouwen op. Niemand krijgt enkel vijf sterren reviews, dit zou alleen maar achterdocht opwekken.
  • Doe aan lokale linkbuilding. Probeer jouw bedrijf te laten vermelden op andere lokale websites zoals bedrijvengidsen, lokale blogs,… Dit verhoogt de autoriteit van je website waardoor je hoger zal eindigen in de Google zoekresultaten. Met andere woorden: Google zal je op deze manier geloofwaardiger vinden.
  • Gebruik sociale media en wees hier actief op: post regelmatig relevante content, communiceer met je community,… Dit vergroot je online aanwezigheid en helpt potentiële klanten om je bedrijf te vinden.

Bewezen succes: contentoptimalisatie voor een betere rangschikking

Ok, je hebt je Google Bedrijfsprofiel aangemaakt, reviews verzameld, andere sites naar jouw website laten linken én je bent actief op sociale media. Proficiat! Da’s al een hele boterham. Helaas gaan deze inspanningen nog maar weinig opleveren als jouw website niet tip-top in orde is. Enter: contentoptimalisatie; dit houdt in dat je hoogwaardige én relevantie content gaat creëren die zowel aantrekkelijk is voor zoekmachines als voor de gebruiker van je website.

Een voorbeeld:

In je zoekwoordenonderzoek kwam jij te weten dat er vaak gezocht wordt naar de term “de beste juristen in de Kempen”. Jij vindt uiteraard dat jouw kantoor die beste juristen heeft. Het is daarom nuttig om bijvoorbeeld een blogpost te schrijven met als titel “Juristen en juridische diensten in de Kempen”. In deze blog kan vervolgens opgehelderd worden waarom jullie de beste dienstverlening hebben, jullie kunnen je werkwijze toelichten of misschien een kort stukje geschiedenis vertellen waarin tactieken uiteraard net niet verklapt worden. Voorzie op deze blogpagina ook zeker een Google maps kaartje zodat mensen vervolgens jouw kantoor snel kunnen vinden! Op deze manier doe je aan storytelling, een belangrijk onderdeel van contentmarketing en onmisbaar om je content te optimaliseren voor een goede ranking in Google.

Nog enkele voorbeelden van effectieve contentoptimalisatie:

  • Maak gidsen of tutorials die antwoord geven op veelgestelde vragen of problemen binnen jouw branche.
  • Schrijf blogposts waarin je verschillende producten of diensten binnen jouw branche vergelijkt en hun voor- en nadelen bespreekt. Dit kan potentiële klanten helpen met het maken van een beslissing.
  • Houd je publiek op de hoogte van lokale evenementen waar jij met je bedrijf aan meedoet.
  • Probeer eens interactieve content te plaatsen zoals een quiz of poll. Dit soort content is vermakelijk voor je publiek en kan zorgen voor een hogere betrokkenheid, voornamelijk dan op sociale media.

Conclusie

In een wereld waarin online aanwezigheid steeds belangrijker wordt, is SEO een essentieel instrument voor kleine en middelgrote bedrijven om te groeien en te gedijen. Door lokale SEO-tactieken toe te passen en te investeren in contentoptimalisatie, kan je als bedrijf je online zichtbaarheid vergroten, meer verkeer genereren en uiteindelijk meer klanten aantrekken. Dus waar wacht je nog op? Duik in de wereld van SEO en geef je bedrijf de boost die het verdient!

Geen idee waar te beginnen of niet genoeg uren in een dag? Dat begrijpen wij. Lees hier alles over onze diensten of neem vrijblijvend contact op voor een voorstel op maat waarin wij jouw bedrijf helpen groeien!

Tot binnenkort?

In dit artikel lees je...

  • Lokale SEO voor kmo’s
  • Bewezen succes: contentoptimalisatie voor een betere rangschikking
  • Conclusie

Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie

Bekijk onze werkwijze

Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.