Influencer marketing door de jaren heen

Tips en trucs over het web, digitale trends en online marketing

Terug naar het overzicht

Hoe influencer marketing een belangrijk onderdeel van digitale marketing is geworden

Influencer marketing heeft in de loop der jaren een opmerkelijke transformatie ondergaan, van een opkomend fenomeen tot een essentieel onderdeel van moderne digitale marketing.

(Lees verder onder de foto.)
Influencer marketing door de jaren heen

Heb je vragen over dit artikel?

Plan een gratis adviesgesprek
Stuur een mailtje 👋

In de beginjaren werden influencers voornamelijk geassocieerd met beroemdheden en macro-influencers met een enorm bereik. Merken werkten samen met hen om hun producten te promoten, vooral via traditionelere media kanalen. Naarmate sociale media zich ontwikkelde, ontstond een verschuiving naar micro-influencers. Deze influencers, met een meer niche gericht publiek, begonnen aan populariteit te winnen vanwege hun authentieke connectie met volgers. Bedrijven begrepen dat de impact van influencer marketing niet alleen afhangt van het aantal volgers, maar ook van de betrokkenheid en geloofwaardigheid van de influencer.

Ook is er een shift in de diversiteit in het type influencers. Waar vroeger voornamelijk de focus lag bij lifestyle- en beauty-influencers, zien we nu ook experts op specifieke vakgebieden. Er zijn zoals eerder vermeld, verschillende niches, waardoor het voor een bedrijf belangrijk is om samenwerkingen aan te gaan met influencers die hun specifieke doelgroep aanspreken om hun boodschap gerichter en authentieker over te brengen. Niche-influencers, van experts tot creatieve individuen, domineren platforms zoals Instagram, YouTube en TikTok. Zo zien we volledige communities op Tiktok op basis van verschillende niches.

Influencer wetgeving

Maar bij deze sterke opkomst komen ook andere dingen kijken. Zo zien we dat de transparantie van influencers steeds belangrijker wordt naarmate consumenten kritischer worden. Daarom kwam er een eis voor duidelijke aanduidingen van gesponsorde content werd versterkt door wet- en regelgeving om de lijn tussen reclame en organische content helder te maken. Een van de meest recente ontwikkelingen is de boete die voor het eerst werd opgelegd aan influencer Sarah Puttemans. Dit incident benadrukt het belang van het duidelijk kenbaar maken van advertenties.

Recente wetgeving, ingevoerd in 2022, verplicht influencers om hun ondernemingsnummer, adres en e-mailadres openbaar te maken. Deze nieuwe regelgeving leidde tot sterk protest binnen de creator-community, met specifieke bezorgdheid over de veiligheid van influencers. In reactie hierop heeft het FOD Economie de wetgeving versoepeld. Sinds 21 december hoeven influencers niet langer hun persoonlijke gegevens direct op sociale media te delen, maar is het voldoende dit te doen op hun website.

Het belang van influencer marketing

In 2024 is influencer marketing niet langer slechts een marketing trend; het is een cruciaal onderdeel geworden van elke doordachte digitale marketingstrategie. Het belang ervan wordt gedreven door meerdere factoren die een diepgaande impact hebben op de manier waarop merken zich presenteren en consumenten betrokken raken.

Allereerst is vertrouwen een kostbaar goed geworden in de digitale ruimte. Mensen hechten meer waarde aan aanbevelingen van mensen die ze kennen of bewonderen dan aan traditionele marketing. Het recentste SMI Barometer rapport, toont aan dat 70% van de Belgen influencers volgt op sociale media, dat percentage stijgt zelfs tot 84% onder de leeftijdsgroep van 16 tot 24 jaar. Dit toont aan dat de Belgische bevolking waarde geeft aan de mening van een influencer.

Daarnaast heeft de verschuiving naar online winkelen de rol van influencers versterkt. Mensen vertrouwen op de meningen van influencers bij het maken van aankoopbeslissingen, waarbij de influencers fungeren als betrouwbare gidsen in het doolhof van productkeuzes.

Een ander belangrijk aspect is de real-time betrokkenheid. Influencers hebben de kracht om onmiddellijke reacties te genereren, waardoor merken flexibeler kunnen inspelen op trends en verschuivingen in de markt.

Kortom, influencer marketing heeft een opmerkelijke evolutie doorgemaakt, gedreven door technologische vooruitgang, veranderende consumenten voorkeuren en de behoefte aan authenticiteit. Het blijft een dynamisch veld dat zich aanpast aan de snel veranderende digitale wereld. Geen idee hoe je dit best aanpakt? Je kan altijd vrijblijvend bij Funkhaus een gesprek aanvragen om te kijken waarmee we jou kunnen helpen.

👉 Funkhaus gaat voor jou de extra mile

Wij zijn de alles-in-een partner die je volledig ontzorgt: van creatieve webdesigns tot technische optimalisaties en strategische content. Jij focust op je business, wij zorgen voor de rest.

Stuur ons een mailtje voor persoonlijk advies

Neem contact op, en we plannen snel een afspraak

Wij staan voor je klaar!

Ik heb een vraag over
Dit veld is voor validatiedoeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Onze partners aan het woord

ALV UjWy3uzn2KNmBydvkWG gQlc Xn3F4n5EhHsDULb UoLMHPXUhI4rQ=s120 c rp mo br100
Angelique Lijffijt

Ik benaderde Wout in het kader van een website voor een makelaar waar Realworks ingebouwd moest worden en ben erg tevreden met het resultaat. Funkhous heeft een professionele aanpak en een snelle service. Zeker een aanrader.

ALV UjXOfljfBkz7 FUp qF7D9rzFUKHTgFbn43VgpPUD7944mhKoh2l=s120 c rp mo br100
Lisa van Gils

Funkhaus heeft onze website ontworpen. Zij hebben ons goed gehoord en onze wensen vertaalt in iets wat perfect bij ons past. Daarbij blijven ze ons helpen met topics die voor ons niet ‘eigen’ zijn zoals zichtbaarheid en marketing. Het contact verloopt vloeiend en goed. Wij zijn fan!

ACg8ocLBFd0pYGUn8L9E8ovDKiFfIsKN1c 2HGOjENMv3u niXXfgA=s120 c rp mo br100
Hans Kenis

Zeer toffe samenwerking. Goede inbreng en ideeën met een prachtig afgewerkte website als eindresultaat!

ALV UjUIPk1wMeKBkMgjBZkytEIpz beIrH 8FHbLc0G6OCJE6F ztU=s120 c rp mo br100
Jens Jansen

Zeer vlot en professioneel – aanrader!

ALV UjXyD 7F9Vsx1pzB YBp6ooh2vhL jF51sA2YPMyP0x0h8MifF4=s120 c rp mo br100
Elien Degens

Via een goede referentie kwam ik bij jullie terecht om mijn website te voorzien voor e-commerce. Wout dacht mee over de mogelijkheden en bood een ideale oplossing aan, rekening houdend met het budget.

Een transparante, professionele communicatie en een zeer kwalitatieve oplevering. Dankjewel hiervoor!

ACg8ocIhuGjaXDeM6VEXpqvIB39 ifYMqf1kRc CvndQziHsq1Npaw=s120 c rp mo br100
Mara Bisceglia

Wat een top service!

Bedankt Wout !

ALV UjWl4tm22a medej7EihqWVofbFr9dONjksk4p5HTO C17EdZ0 a=s120 c rp mo ba3 br100
Nick Van der Hallen

Fantastisch en eerlijk bedrijf met een zéér flexibele en snelle klantenservice. Funkhaus bracht onze nieuwe website naar the next level, met nog tal van mogelijkheden om later verder uit te bouwen. Superfijn om mee samen te werken en een échte aanrader!

ALV UjViW6ZdbGNana6SeIAAVunsnJID0mgtabMSZz6qK40n gNACEys=s120 c rp mo br100
Chayenne Van Den Eynden

Heel tevreden van de service , altijd goed in orde

ACg8ocJt x jc2hTOYYMGtOTgh0dBqYpt4KV5h1dsR7mxFWzVDu3wQ=s120 c rp mo ba3 br100
Kylie Mineo

Fantastische websitebouwer met veel ervaring! Het was heel vlot samenwerken en je kan niets te veel vragen aan Wout om alles naar wens te krijgen. Een absolute aanrader!

ACg8ocIPfu4sgS8RJCTs Y8mh4U90oHeMXppg9WCzvUeywNxDPFoeQ=s120 c rp mo br100
Kris Vantilt

Altijd goede service en snel geholpen