Webdesign trends voor 2023
Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing
Het is altijd spannend om kijken naar de hot-trends voor het nieuwe jaar.
In dit artikel delen we onze voorspellingen en verwachtingen voor de webdesign trends van 2023!
In dit artikel lees je...
- Personalisatie
- User-generated content
- Gradients
- Dark mode
Personalisatie
Personalisatie is een groeiende trend in de digitale wereld. Het is belangrijker dan ooit om de gebruikerservaring af te stemmen op de specifieke behoeften en voorkeuren van elke gebruiker. Dit kan worden bereikt door het geven van gepersonaliseerde aanbevelingen, het aanpassen van de interface of omgeving van je website of webshop, zoals het bieden van een eigen kleur of thema, of gerichte inhoud gebaseerd op de gebruikersinteresses.
Er zijn talloze manieren om personalisatie toe te voegen aan je website of webshop. Bijvoorbeeld, je kunt gebruikers zelf de keuze geven om de positie van een button aan te passen op mobiel, zodat een links-handige persoon de voorkeur kan geven aan links geplaatste buttons, terwijl een rechts-handige persoon de voorkeur geeft aan een button aan de rechterkant.
User-generated content
User-generated content (UGC) wordt gecreëerd door de gebruikers zelf en omvat verschillende soorten content, zoals recensies, beoordelingen, opmerkingen, foto’s, video’s, social media posts en blog posts.
UGC is van onschatbare waarde voor elk bedrijf, omdat het kan helpen bij het promoten van je producten of diensten. Het feit dat het afkomstig is van echte mensen in plaats van het bedrijf zelf, maakt het nog waardevoller. Bovendien blijft de inhoud up-to-date wanneer gebruikers nieuwe inhoud toevoegen.
We raden je dan ook aan om op je website waar mogelijk recensies en beoordelingen toe te staan, omdat dit een belangrijke toevoeging kan zijn.
Gradients
Gradients, ook bekend als kleurverlopen, voegen diepte en dimensie toe aan de interface van je website of webshop, en kunnen je visuele identiteit versterken. Het is een trendy en esthetisch aantrekkelijke techniek die al eerder populair was, maar nu weer helemaal terug is.
Kleurverlopen kunnen een subtiele achtergrond creëren, een gevoel van beweging en energie toevoegen, bepaalde accenten benadrukken of een opvallend statement maken. Het is een handige tool die op verschillende manieren kan worden gebruikt om de visuele aantrekkingskracht van je website of webshop te vergroten.
Dark mode
Steeds meer apparaten, waaronder telefoons, tablets en computers, bieden een donkere modus instelling. Hierdoor wordt het kleurenschema van een app omgezet naar een donkere achtergrond met lichte tekst. Hoewel deze trend automatisch wordt toegepast op apps, is het niet minder belangrijk voor websites en webshops.
Door bezoekers de keuze te geven tussen een lichte of donkere weergave kan de gebruikerservaring verbeteren. De donkere modus kan de ogen minder vermoeien en is handig bij weinig licht.
Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie
Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.