Wat is een keyword analyse, en hoe begin ik eraan?

Tips en trucs over het web, digitale trends en online marketing

Terug naar het overzicht

Keyword analyses om je vindbaarheid te vergroten.

Je potentiële klanten zijn de hele tijd, en op allerlei manieren aan het zoeken; volledige vragen, een paar woorden, of gedetailleerde zinnen.

Om een keyword analyse uit te voeren, hoef je alleen maar uit te zoeken welke zoekopdrachten bij je bedrijf passen en ervoor te zorgen dat je pagina’s en advertenties in de zoekresultaten verschijnen. Daarom is het kiezen van de juiste zoekwoorden erg belangrijk.

(Lees verder onder de foto.)
Wat is een keyword analyse, en hoe begin ik eraan?

Heb je vragen over dit artikel?

Plan een gratis adviesgesprek
Stuur een mailtje 👋

Denk na over je bedrijf en je diensten.

Wie is de beste persoon om keywords voor je onderzoek te kiezen? Jij! Het is uiteindelijk jij die je zaak nog steeds het beste kent en begrijpt.

Een groot deel van het maken van een keywordlijst is nadenken over wat je al weet over je bedrijf, klanten, en concurrenten.

Start een brainstorm.

Om met een keywordlijst te beginnen, brainstorm je eerst 3 tot 5 “seed” keywords. Daarna kun je je lijst uitbreiden door je website, klanten, en concurrenten te onderzoeken.

Voor die eerste 3 tot 5 keywords is het belangrijk om klein te beginnen en specifiek te zijn. “bouwaannemer” is bijvoorbeeld een te breed keyword. Met dit keyword zou je in zoekresultaten te veel concurrentie krijgen van aannemers, projectontwikkelaars, enzovoort.

Omdat 1 keyword meerdere woorden kan bevatten, kun je door een korte zin te kiezen in plaats van een enkel woord voorkomen dat je in de brede en algemene val loopt.

wit papier op zwarte tafel

Verfijn je keywords.

In plaats van alleen “bouwaannemer”, kan je beter kiezen voor “bouwaannemer nieuwbouw”, “bouwaannemer metselwerken”, en “bouwaannemer totaaloplossing”.

Merk op dat elk woord in elk keyword gevat is – geen lidwoorden of voegwoorden maar letterlijke woorden. Je kiest voor “bouwaannemer nieuwbouw”, niet “bouwaannemer voor een nieuwbouw woning”.

Laat je keywordlijst groeien.

Als je eenmaal je “seed” keywordlijst hebt, is het tijd om hem te laten groeien. Dat is waar je website, klanten, en concurrenten komen kijken.

Bekijk je website op productlijnen, pakketten, bundels, en merken. Stel je keywords hierop af.

Denk vervolgens als je klanten. Praat met ze over je bedrijf en producten, en kijk naar het soort zoekopdrachten dat ze op je site doen.

Bekijk tenslotte de websites van je concurrenten. En zie welke kernwoorden zij gebruiken.

Handige tools

Je kan tools gebruiken om nog meer keywords te vinden als Google Keyword Planner en Bing Keyword Research, en ook analytics tools als Google Analytics.

Deze tools kunnen je ideeën geven voor zoekwoorden waar je nog niet aan gedacht hebt of die je in je eigen onderzoek misschien niet tegenkomt.

Keyword planners werken als volgt: Je stopt je beste start-zoekwoorden in het hulpmiddel en het geeft je verwante woorden die je in nieuwe zoekwoorden zou kunnen veranderen.

Analytics tools kunnen je vertellen op welke zoekwoorden mensen gezocht hebben die hen naar je website hebben geleid. Als je naar die gezochte keywords kijkt, is de kans groot dat er een paar populairder zijn dan de rest. Dat zijn hoogstwaarschijnlijk goede zoekwoorden om in te investeren.

👉 Funkhaus gaat voor jou de extra mile

Wij zijn de alles-in-een partner die je volledig ontzorgt: van creatieve webdesigns tot technische optimalisaties en strategische content. Jij focust op je business, wij zorgen voor de rest.

Stuur ons een mailtje voor persoonlijk advies

Neem contact op, en we plannen snel een afspraak

Wij staan voor je klaar!

Ik heb een vraag over
Dit veld is voor validatiedoeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Onze partners aan het woord

ACg8ocJdUD3KlBekLh0h0KtNWgHzJuPY2UTKo5W6PGCnuZM65rEZQw=s120 c rp mo br100
Daisy Lens

Wout en zijn team leveren fantastisch werk af en zijn steeds behulpzaam. Ook wanneer er eens iets fout loopt, zijn ze super snel om alles op te lossen. Heel fijn om met hen samen te werken. Highly recommend!

ACg8ocKMXZqMuA8jcMF2SIGPnHLCNfhAed6pF0EHNhZzkSBL9FTFZg=s120 c rp mo br100
Yasmine D’hanis

Bedankt Funkhaus voor de heldere blik op mijn website (www.minro-legal.be) ! Dank zij jullie duidelijke en concrete tips heb ik de website al een pak gebruiksvriendelijker kunnen maken. Ook heb ik dankzij jullie fouten kunnen wegwerken die tot nu toe onopgemerkt bleven.

Dankjewel! Zeker een aanrader!

ALV UjXC2Zdg3O58cWvns4 nlmfB69hPatxpiilcjB6E0HQk5X7c2Oc=s120 c rp mo br100
Mafi Ramazani Matondo

Ik werd doorverwezen naar funkhaus omdat vorige webdesigner/webhost niet kon volbrengen wat ik had gevraagd had . Uiteindelijk heeft Wout speciale functies die ik nodig heb voor mijn webshop in orde gebracht. Alles verliep vlot, zeer goede communicatie.

Wout is ook gemakkelijk te bereiken bij vragen of problemen. Ik zou funkhaus bij iedereen aanraden. Topper!!

ALV UjXkl rZ1z19x9xzhakNnfEPG9TJPK4shMgU 1KDuR maEhAuMr=s120 c rp mo br100
Jakster Fransiscus

Excellent advies voor mijn nieuwe website! Zeer professionele en gerichte tips. Een aanrader!

ACg8ocKxtBNObGcPOJjka9o7PyBAovojvS63364L2MlcTj0jpAb9wA=s120 c rp mo br100
Niels Geenen

Deze mannen verdienen zeker 5 sterren! goede aanpak, goede communicatie en mooi ontwerp.

Zeker een aanrader!

ACg8ocLR0VtY2hJBHOe5T4D0pVzpZT yIybh4ZpotgH LfIzhNoWRw=s120 c rp mo br100
Geert Berden

Als je sterk potentieel uit de zorgsector samenbrengt met de bijzondere expertise van Funkhaus uit de ICT -sector is het resultaat meer dan de moeite… 👊

ACg8ocIhuGjaXDeM6VEXpqvIB39 ifYMqf1kRc CvndQziHsq1Npaw=s120 c rp mo br100
Mara Bisceglia

Wat een top service!

Bedankt Wout !

ACg8ocJgJ3mpwo etyC v3deu2bL6C5BWVI7NMnQ5Y7eS30G8xqEow=s120 c rp mo br100
P DB

Wat een aangename samenwerking met Wout en zijn team. Funkhaus bouwde 2 prima websites en werkt aan de digitale marketing voor mijn bedrijf. Professioneel, altijd correct, heel deskundig en superviendelijk.

ALV UjXyD 7F9Vsx1pzB YBp6ooh2vhL jF51sA2YPMyP0x0h8MifF4=s120 c rp mo br100
Elien Degens

Via een goede referentie kwam ik bij jullie terecht om mijn website te voorzien voor e-commerce. Wout dacht mee over de mogelijkheden en bood een ideale oplossing aan, rekening houdend met het budget.

Een transparante, professionele communicatie en een zeer kwalitatieve oplevering. Dankjewel hiervoor!

ALV UjU FssN2XVyy5aKm6X7sFw1Lr0YYr8nNt8L3s6vlCl2zqoUL18=s120 c rp mo br100
Patrick Dewitte

Funkhaus is een fantastisch communicatiebureau! Vlotte en snelle communicatie, zeer professionele aanpak.

Onze website is helemaal terug op punt.

De social media campagne draait op volle toeren en werpt zijn vrucht al af, top!

En daarbovenop is Wout een topkerel om mee samen te werken.

Patrick Dewitte

dezwemvijver.be