Maximaliseer conversie met 5 product page design tips

Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing

Terug naar het overzicht

De statistieken

In 2021 bedroegen de digitale verkopen wereldwijd ongeveer 4,9 biljoen dollar. Voorspeld wordt dat dit aantal de komende vier jaar met maar liefst 50% zal toenemen, waardoor het totaal op 7,5 biljoen dollar zal komen. Ondanks de opleving in de populariteit van online shoppen, zijn de omzetten voor e-commerce bedrijven gelijk gebleven.

De gemiddelde e-commerce CR (conversion rate) daalt meestal tussen 2% en 5%, afhankelijk van het seizoen, de plaats, en de niche van de online detailhandel waarop de e-commerce sites zich richten.

Hier is het punt… 2% tot 5% van alle website bezoekers omzetten in klanten klinkt misschien als een bevredigend resultaat van al je marketing inspanningen, maar het is niet echt genoeg om je zaak (of je financiën) naar een hoger niveau te tillen. In werkelijkheid betekent het dat 95% van al je website bezoekers wegloopt zonder klant van je bedrijf te worden. Dat is een enorm verlies!

Wat kan je doen om de conversies op je website te maximaliseren? De volgende tips zullen je helpen je conversiepercentage te optimaliseren.

In dit artikel lees je...

  • 1. Verkrijg geloofwaardigheid met “Trust Badges”
  • 2. Gebruik aantrekkelijke CTA’s
  • 3. Goede product foto’s zijn van cruciaal belang!
  • 4. Geef shoppers een duwtje met schaarste en urgentie
  • 5. Vereenvoudig het checkoutproces
  • Begin met het optimaliseren van je productpagina’s
(Lees verder onder de foto.)
Maximaliseer conversie met 5 product page design tips

1. Verkrijg geloofwaardigheid met “Trust Badges”

Een van de grootste obstakels voor consumenten om te converteren is een gebrek aan vertrouwen in inhoud.

De gemakkelijkste manier om vertrouwen te krijgen binnen je productpagina’s is door vertrouwensbadges te gebruiken. Als kleine ontwerpelementen trekken deze afbeeldingen met succes de aandacht van webbezoekers, brengen informatie over, en leveren nuttige feiten die potentiële klanten kunnen overtuigen om te converteren.

Er zijn verschillende soorten vertrouwensbadges die je kunnen helpen om de conversie van productpagina’s te maximaliseren.

Hierbij nog enkele tips:

  • Retourbeleid & 30 dagen geld-terug-garantie badges
  • Gratis verzending badges
  • Levering binnen korte termijn (Voor 23u besteld, morgen in huis) badges
  • Kwaliteitsgaranties badges
  • Transactiebeveiliging badges

fh-badges

2. Gebruik aantrekkelijke CTA’s

Een andere strategie om de conversie van productpagina’s te verhogen door het ontwerp van je Call To Actions te bekijken, en manieren te vinden om ze aantrekkelijker te maken.

Als het gaat om wetenschappelijk onderbouwde strategieën om je CTA’s te laten schitteren, springen er drie methoden uit in een zee van advies.

Hierbij nog enkele tips:

  • Zorg voor goede positionering.
  • Zorg voor goede kleuren en volg je merkidentiteit.
  • Zorg voor overtuigende copy en hou het kort.

Plaats CTA-knoppen “above the fold”: Mensen besteden 57% van hun tijd aan het bekijken van pagina’s above the fold. Om conversies te maximaliseren, zorg je ervoor dat je CTA-knoppen zichtbaar zijn in het bovenste deel van je productpagina – de inhoud die een klant ziet als de pagina voor het eerst opent, zonder te scrollen.

3. Goede product foto’s zijn van cruciaal belang!

Visuals spelen een grote rol bij het overtuigen van consumenten om op productpagina’s over te gaan tot conversie. Volgens onderzoek van Google laat 53% van de online shoppers zich door afbeeldingen beïnvloeden om tot aankoop over te gaan. Bovendien neemt 50% van de consumenten een aankoopbeslissing op basis van visuals.

Hierbij nog enkele tips:

  • Gebruik grote afbeeldingen.
  • Maak beelden in verschillende use-cases.
  • Gebruik “negative space” en focus op het beeld.
  • Gebruik video indien mogelijk.

4. Geef shoppers een duwtje met schaarste en urgentie

Er zijn nog twee angsten die je op je productpagina’s kan gebruiken om conversies te stimuleren: schaarste en urgentie.

Herinner je je het tekort aan toiletpapier van 2020? Zo ja, dan weet je al dat consumenten dingen kopen en hamsteren die schaars lijken, ook al hebben ze er eigenlijk geen nut voor. En ze doen hetzelfde als ze een gevoel van urgentie tegenkomen.

Als je bereid bent kleine psychologische trucjes uit te halen, kan je de twee gebruiken om de conversie op je productpagina’s te verhogen. En alles wat je nodig hebt zijn een paar goed geplaatste banners, pop-ups, of badges.

5. Vereenvoudig het checkoutproces

Het checkoutproces houden we liefst zo kort mogelijk. Dit is namelijk dé plaats waar potentiele kopers het meeste afhaken van hun aankoop, en jij dus het meeste aan conversie verliest.

Belangrijk hierbij is dat we de koopervaring zo aangenaam mogelijk maken, en het proces zo eenvoudig mogelijk maken.

Hierbij nog enkele tips:

  • Gebruik Add-to-cart buttons in het product overzicht.
  • Skip het winkelmandje in ga meteen naar checkout indien mogelijk.
  • Sla adresgegevens op via cookies voor een snellere toekomstige afhandeling.
  • Zorg voor zo weinig mogelijk stappen van selectie tot betaling.

Begin met het optimaliseren van je productpagina’s

Investeren in het uiterlijk van je productpagina’s is een uitstekende strategie als je op zoek bent naar indrukwekkende conversiepercentages.

Om het meeste uit de tactieken te halen zal je ze eerst op je website moeten uittesten. Zorg dus dat je een goed beeld hebt van wat voor jouw bedrijf werkt (en wat niet). Zo weet je zeker dat je doet wat goed is om de absoluut hoogste conversie te krijgen.

In dit artikel lees je...

  • 1. Verkrijg geloofwaardigheid met “Trust Badges”
  • 2. Gebruik aantrekkelijke CTA’s
  • 3. Goede product foto’s zijn van cruciaal belang!
  • 4. Geef shoppers een duwtje met schaarste en urgentie
  • 5. Vereenvoudig het checkoutproces
  • Begin met het optimaliseren van je productpagina’s

Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie

Bekijk onze werkwijze

Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie

Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.