Hoe kan goede User Experience mijn bedrijf helpen slagen?
Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing
Wat is User Experience?
User Experience, UX of gebruikerservaring, is elke interactie die je bedrijf heeft met je publiek via je website en andere online kanalen. bij UX draait het om aandacht voor kleine details, zodat je aangename online ervaringen kan creëren voor je publiek.
- Hoe navigeren bezoekers door je website?
- Hoe gebruiksvriendelijk zijn elementen op je website?
- Hoe bereikt een bezoeker een doel?
In dit artikel lees je...
- Online ervaring voor jouw bezoekers.
- User flows
- Pro tip!
- UX draait om gevoel.
Online ervaring voor jouw bezoekers.
In het begin kan het verleidelijk zijn om alleen na te denken over details die helpen communiceren wat JIJ wilt dat mensen weten (zoals informatie over je producten en diensten) en wat JIJ wilt dat ze doen (zoals op de “koop nu” knop klikken). Maar je moet ook nadenken over hoe je online ervaringen de mensen laten voelen. Breng je ze in verwarring? Kom je koud en onverschillig over? Jaag je ze op of ben je te veeleisend?
Een sterke user experience ordent al je informatie en interacties op een manier die bezoekers aangenaam vinden. En als de UX van je website mensen een goed gevoel geeft, is de kans groter dat ze blijven hangen en je klanten worden.
User flows
Om de goede UX mindset te krijgen is het essentieel om te denken als een potentiële klant in plaats van een bedrijfsleider. Welke acties zou je als potentiële klant op je website willen ondernemen? Schrijf al deze acties op aparte plakbriefjes.
Enkele acties zouden bijvoorbeeld zijn:
- Informatie zoeken.
- Klikken op een menu-item
- Referenties bekijken.
- Offertes aanvragen.
- Producten of diensten onderzoeken.
- Producten of diensten kopen.
Rangschik je acties/plakbriefjes in de volgorde waarin potentiële klanten ze zouden uitvoeren (AKA een user flow). Het kan nodig zijn om dubbele sticky notes te maken omdat sommige acties meerdere keren op je site of in je app kunnen gebeuren.
Zorg ervoor dat elke actie in 5 stappen of minder kan worden voltooid. Bijvoorbeeld, om “een aankoop te doen” zouden bezoekers:
- Op de homepage moeten landen.
- Vervolgens op de productcategorie klikken.
- Vervolgens op de productpagina klikken.
- Afrekenen.
Pro tip!
Het is slim om deze oefening ook te doen als je website of landingspagina al live is. Om te helpen kan je een vriend je website of landingspagina laten doornemen en je feedback geven. Gebruik opnieuw de plakbriefjes om acties op te schrijven die je website of landingspagina nu heeft, en eventuele acties die je nog moet toevoegen.
UX draait om gevoel.
Je user experience kan verschillende gevoelens oproepen via een combinatie van vormen, kleuren, navigatie, inhoud, … De juiste mix van elementen hangt af van de identiteit, stem en stijl van je merk, en van wie je doelpubliek is.
Stel dat je eigenaar bent van een spa met een luxueuze merkidentiteit, dan wil je je dat mensen zich rustig en vredig voelen als ze je homepage bezoeken. Je zou dan waarschijnlijk zachte kleuren en een verfijnde vormgeving gebruiken in plaats van harde neon kleuren.
De marketing die naar je site of app leidt moet bij je UX passen. Als de UX van je site bedoeld is om bezoekers op een ontspannen manier, zonder druk, je aanbod te laten verkennen, dan moet je dat ook reflecteren in je advertenties.
Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie
Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.