Easter Eggs in digitale marketing
Tips 'n tricks over het web, digital trends, en online marketing
Paaseieren in digitale marketing???
Als je je afvraagt wat paaseieren in hemelsnaam met digitale marketing te maken hebben, lees dan vooral verder. Het is namelijk een interessante marketingtechniek die jouw marketingstrategie kan verrijken!
Vind jij de easter eggs verstopt in dit artikel?
In dit artikel lees je...
- Wat is een digitaal paasei of “easter egg”???
- Films
- Waar is het goed voor???
- Wie zoekt die vindt!???
Wat is een digitaal paasei of “easter egg”???
Een easter egg is niet meer dan een verborgen boodschap, grap, functie of verrassing die doelbewust is toegevoegd in software, films, videogames, etc. Het concept komt oorspronkelijk uit de wereld van softwareontwikkeling, waar programmeurs soms geheime functies of boodschappen in programma’s toevoegden. Ze zijn bedoeld als een leuke toevoeging voor de gebruiker.
De developers van Google hebben een paar leuke easter eggs verstopt over de populaire zoekmachine:
- Zoek naar “do a barrel roll“ en let the magic happen ✨
- Zoek naar “askew“ en de zoekresultaten zullen lichtjes getild worden weergegeven.
- Zin in een kaartspel? Zoek naar “Solitaire“ of “Patience“, et voilà.
- Als je in Google Maps zoekt naar “Loch Ness” zal het poppetje veranderen in een monstertje 🦕
Films
- In de Pixar film “Finding Nemo” vind je de Luxo Jr.-lamp, een icoon van Pixar, als een speelgoedje in de wachtkamer van de tandarts. Ook Buzz Lightyear van Toy Story is in deze scène terug te vinden.
- Steven Spielberg, de regisseur van Indiana Jones, is goed bevriend met Star Wars-bedenker George Lucas. In “Raiders of the Lost Ark” vind Indy een gouden artefact en de oplettende kijker ziet hier de droids C-3PO en R2-D2 in gegraveerd. Een subtiele verwijzing van Spielberg naar het werk van zijn goede vriend.
Waar is het goed voor???
- Easter eggs kan je brand awareness en de betrokkenheid van je gebruikers vergroten waardoor je een positieve merkervaring creëert. Zo bouw je betekenisvolle relaties op tussen jouw merk en je doelgroep.
- Easter eggs kunnen de aandacht van de gebruiker trekken en ervoor zorgen dat er meer aandacht aan de boodschap gegeven wordt.
- Je kan je als merk onderscheiden van de rest door het gebruik van easter eggs. Je biedt een memorabele ervaring aan waardoor je een positieve merkreputatie opbouwt bij de consument.
- Het verstoppen van easter eggs is een vorm van “gamification”, een veelgebruikte marketingtechniek om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten, gedrag te stimuleren en doelen te bereiken.
Wie zoekt die vindt!???
Klinkt dit allemaal als muziek in je oren maar heb je geen idee hoe je dit aanpakt? Wij kunnen jou daarmee helpen! Onze strategieën behandelen alle aspecten van de digital wereld, van webdevelopment tot digital marketing. Daarbovenop hebben we ook ideeën over hoe je jouw loyale klanten kunt behouden.
P.S. Vindt jij de easter egg verstopt in dit artikel? Misschien heb je al een (mini) hint gevonden in de bovenstaande titels! 😉
Veel succes!
Duidelijke aanpak met een lange termijnvisie
Tijdens het eerste contact bespreken we de verwachtingen en de best mogelijke oplossingen, gevolgd door een duidelijk prijsvoorstel en planning.